arrangementer

26 Jun, 2024
Se Magnus Lagabøtes Landslov og Kartsenteret på Nasjonalbiblioteket!
25 Jun, 2024
Med en klype salt - en kulturhistorisk reise!
25 Jun, 2024
Vil du være med på vandring langs Saltveien i Vestmarka?
25 Jun, 2024
Spennende tur til Gjellebekk skanse, Lier bygdetun og Huseby!
25 Jun, 2024
Besøk på festningens 400-års jubileumsutstilling!
25 Jun, 2024
Historisk og arkitektonisk vandring!
25 Jun, 2024
Lokaltransporten i Bærum og forbindelsen til Oslo sentrum!
25 Jun, 2024
I Peter Wessel Tordenskiolds fotspor!
Julemøte med billedkåseri
Kulturstien, som historielaget har vært med på å opparbeide, har mange kulturminner.
11 Jun, 2024
Lørdag 15. juni kl. 12 inviterer Historielaget vandring langs Drengsrud kultursti. Kulturstien, som Historielaget har vært med på å opparbeide, har mange kulturminner i et flott landskap. Oppmøte ved Drengsrud skole (nedre skolegård/eldre del) kl.12. Om kulturstien: Kulturstien ble laget av Asker og Bærum Historielag i samarbeid med Akershus Vegvesen, Asker kommune og Drengsrud skole stien ble innviet i 2002 og er restaurert av Historielaget i 2016/2017. På denne lenken finner du kartet som er laget: https://irp.cdn-website.com/e1598c24/files/uploaded/Kart-A3-1.pdf Området hvor kulturstien går er rikt på kulturminner. Disse er avmerket med tall på kartet og med nummererte skilt langs stiene. Det er to stier og de følger samme rute fra skilt 1 til skilt 11. Etter det kan man velge en kort rute over Brendsrud eller en lengre over Finsrud. Stiene er blåmerket og beregnet for gående. Stiene går delvis i golfbanens randsoner og der må det vises forsiktighet. Kulturstien er resultat av godt frivillig arbeid og særlig primus motor John R. Hanevold fortjener honnør. Kulturstien er et av Historelagets fadderobjekter i Asker, og holdes i dag i hevd av fadder Morten Støen.
06 May, 2024
Kulturvandring i Asker sentrum - i forbindelse med Kulturuka i Asker
Inne i hytta 1940 (?). Til venstre ser vi Amund Myhre og Harry Nilson. Rolf Gerhardsen skjenker opp.
05 May, 2024
Lørdag 1. juni kl. 13 b lir det besøk på Einar Gerhardsens hytte «Kristi rolighet». Kristi Rolighet er en hytte på åsryggen mellom Dælivann og Godthaab i Bærum. Hytta ble kjøpt av Gerhard Olsen i 1919. Hans sønn, senere statsminister Einar Gerhardsen, overtok hytta i 1933. Tomtenavnet var opprinnelig Rolighet, endret av Gerhard Olsen til Kristi Rolighet. Hytta var under den annen verdenskrig et hemmelig møtested for Gerhardsen og hans venner, før han ble arrestert høsten 1941. Den har også senere vært et politisk møtested og er fortsatt i familiens eie. Les mer på Bærumhistorie her: Kristi Rolighet (barumhistorie.no). Einar Gerhardsens barnebarn Anne Lieungh tar oss imot på tunet på hytta og forteller om denne viktige plassen i norsk politikk. Vi gjør oppmerksom på at vi er ute hele tiden. Skulle du ønske noe å sitte på, må det medbringes. Oppmøte på parkering ved Steinskogen gravlund kl. 12:30 . Derfra går vi inn til hytta, en lett tur på om lag 20 minutter. Vi oppfordrer til samkjøring da det kan være begrenset med parkeringsplasser. Arrangementet er gratis.
05 May, 2024
Lørdag 25. mai arrangerer Historielaget en busstur Hurumlandet rundt. På bussturen vil vi blant annet besøke Hurum billedgalleri og Holmsbu kirke med malerier av Henrik Sørensen og andre kunstnere som arbeidet i Hurum om somrene. Vi vil også stanse ved Huitfeldt-bautaen utenfor Hurum kirke og høre om helten fra slaget i Køge bukt. Endelig vil vi avlegge polarskuta Maud et besøk der hun ligger i Tofte. Underveis skal vi også spise lunsj. Avreise fra Bjørnegård idrettshall kl. 0900 , fra Sandvika stasjon kl. 0915 og fra Asker stasjon kl. 0930 .
09 Apr, 2024
Påmelding Påmelding gjøres til historielaget på epost arrangement@abhistorielag.no, eller tlf. 90178298 Påmeldingsfrist 10 dager før arrangement. Betaling til konto nr. 1627 07 25639 eller Vipps nr. 12239. Betaling gjøres en uke før aktuell tur eller møte, men etter at påmelding er bekreftet. Husk å merke betalingen med hvilket arrangement det gjelder.
20 Mar, 2024
Tirsdag 9. april kl. 18:00 i Asker bibliotek blir det foredrag om «Folk og røvere i Oslomarka» med Even Saugstad. Foredraget bygger på hans siste bok med samme navn. Som han sier: Noen lever av Oslomarka, noen lever for Oslomarka og andre lever i Oslomarka. I foredraget presenteres markaoriginaler og personligheter knyttet til HELE Oslomarka; Krokskogen, Nordmarka, Lillomarka og Østmarka. Her skal vi blant annet bli kjent med Næs-brødrene, Korpås-Olsen, Banner-Ola, Greven av Oppkuven, Milsluker’n og mange fler. Siden rundt 1997 har han vært frilansjournalist, forfatter, forlegger og formidler. Og ikke minst hatt 11 flotte år som vertskap på Sandbakken markastue i Østmarka sammen med sin samboer. De ga seg der i 2015.
06 Mar, 2024
Maleren Erik Werenskiold.