Blog Layout

Søndag 15. september - Busstur til Gjellebekk skanse

Spennende tur til Gjellebekk skanse, Lier bygdetun og Huseby!

Søndag 15. september kl. 10 blir det busstur til Gjellebekk skanse, Lier bygdetun og Huseby-haugen (Oslos helgen, St. Hallvard, skal ha kommet fra Huseby i Lier).

Historielaget fortsetter historien om Karl XII og hans angrep på Oslo i 1716. Denne gangen går bussturen til Gjellebekk skanse på Tranby hvor de norske soldatene hadde forskanset seg. I området ligger også de kjente marmorbruddene som leverte marmor bla til kirker i København. Etter besøket på Gjellebæk blir det en ca. 2 km rusletur NED Paradisbakkene til Lier bygdetun. Der får vi en omvisning i bygninger på bygdetunet som omfatter både landhandleri og gjestgiveri. Vi får servert rømmegrøt med spekemat og hjemmelaget flatbrød. Etter besøket der kjører bussen oss til gravhaugene på Huseby, der vi får en omvisning i «rommet inne i gravhaugen».

Godt fot- og turtøy anbefales.

Avreise med buss fra Bjørnegård (Kombihallen) kl. 10, Sandvika stasjon kl. 10:15 (plattform 6) og Asker stasjon kl. 10:30 (plattform 7). Bussen returnere til Asker og Bærum med ankomst Bjørnegård innen kl. 17. Begrenset antall plasser - påmelding. Pris 425.- for medlemmer, 500.- for ikke-medlemmer.

Meld deg på her:

Påmelding