Tirsdag 27. august - Busstur til Nasjonalbiblioteket

Se Magnus Lagabøtes Landslov og Kartsenteret på Nasjonalbiblioteket!

Landslovsjubileets logo (Kilde: Nasjonalbiblioteket).

Tirsdag 27.august kl. 10:00  arrrangerer vi busstur til Nasjonalbiblioteket. Da får du mulighet til å se Magnus Lagabøtes Landslov og besøke Kartsenteret på Nasjonalbiblioteket.

I år er det 750 års jubileum for Magnus Lagabøtes landslov fra 1274. I den anledning besøker vi Nasjonalbiblioteket der vi får et foredrag av Nasjonalbibliotekets fagansvarlige historiker i den fine Målstova (kl. 11), og adgang til å se utstillingen på egenhånd etterpå.

Utstillingslokalet er lite og tar bare 15 personer om gangen. Derfor har vi satt av god tid til å drikke kaffe og se andre utstillinger (Kartsenteret anbefales).

Vi reiser med buss fra Holmen kirke kl. 10:00 og Sandvika stasjon kl. 10:15 (plattform 6). Hjemreise fra Oslo kl. 14.00. Pris 100.- for medlemmer, 150.- for ikke-medlemmer.

Begrenset antall plasser.

Du kan melde deg på her:

Påmelding tur til Nasjonalbiblikoteket

Landslova

Landslova la spira til den norske rettsstaten og folkeleg medbestemming, som er ein føresetnad for demokratiet slik vi kjenner det i dag. Lova bygde vidare på den gamle norske tingtradisjonen, samtidig som ho var påverka av banebrytande tankar og idear som var i vinden i Europa på 1200-talet. Landslova er dermed også eit symbol på korleis Noreg i mellomalderen hadde ein sentral plass i det politiske og intellektuelle Europa. Med Landslova fekk kvinner for første gong arverett, og fattige som ikkje klarte å brødfø seg sjølve, skulle ikkje lenger straffast for å stele mat. Landslovjubileet gir oss høve til å løfte fram denne vesentlege, men ofte underkommuniserte, delen av norsk historie. (Kilde: Nasjonalbibliotekets pressemelding)

Magnus Lagabøtes Landslov. (Foto: Gorm K. Gaare/Nasjonalbiblioteket).
Sandungenregistreringen 2024: Faglig vurdering av Historielagets funn
01 Oct, 2024
I dag har det vært befaring rundt Store Sandungen med arkeologer fra Akershus fylkeskommune og engasjerte medlemmer av Historielaget. Det har som tidligere notert kommet inn over 130 registreringer fra Historielagets medlemmer(!).
01 Oct, 2024
Gardlaus langs Ankerveien ved Stein gravlund var opprinnelig et eget bruk og registrert i opptegnelser så tidlig som ca. 1400. På 1800-tallet ble bruket slått sammen med Stein gård, men da Bærum kommune etablerte Stein gravlund, som ble åpnet 2002, overtok kommunen og så Gardlaus.
Månedens boktips oktober 2024
Av Vidar Ekstrøm 26 Sep, 2024
Brent Kalk er månedens boktips for oktober 2024. Boka ble utgitt i 2005 og forfatter er Kjell H. Kittelsen.
23 Sep, 2024
Svært mange registreringer har kommet inn!
23 Sep, 2024
Asker og Bærum Historielag på Asker museums Høsttakkefest!
21 Sep, 2024
Et middelalderskip funnet på stranden - Hvem eide det?