Lørdag 7. september - Vandring langs Saltveien

Vil du være med på vandring langs Saltveien i Vestmarka?

Lørdag 7. september kl. 11:00 blir det vandring langs Saltveien i Asker.

Som en oppfølging av foredraget 5. september arrangerer historielaget en vandring langs en del av den gamle Saltveien gjennom Vestmarka. Vi går langs denne historiske leden enten til Furuholmen (ca. 4,3 km) hvor det er kafé - evt. videre til Persbånn (ca. 1 km) - og tilbake.

Hva var Saltveien?

Ingen vet når de begynte å utvinne salt fra Oslofjorden. Vi vet at før kjøleskapenes tid, var det behov for salt for å konservere mat. Dessuten er salt nødvendig for kroppen. Første gang salt fra Asker

Nede på Syverstadstranda lå en av Askerlandets mange saltbuer. Saltet herfra ble slept opp den gamle oldtidsveien forbi Syverstad gård.
Saltveien går tvers gjennom gården til Gupu-bonde Vegard Pekeli.

ble dokumentert er på 1300-tallet. Da har vi en oversikt over "landskyld" (skatter) for produksjon av salt på en rekke gårder. Det er grunn til å tro at virksomheten begynte før det. Saltet ble gjerne byttet mot jern oppe i Hallingdal eller i Valdres. Saltveien er den leden de fulgte for å komme dit med saltet.

Terrenget vi skal gå i har noen oppoverbakker, men vanlige gode stier. Husk gode sko/støvler og kle deg etter været. Ta med noe godt i sekken spesielt for de som vil gå videre til Persbånn der vi raster ute. Litt historie om Saltveien får vi underveis.

Oppmøte er ved Sem utfartsparkering kl. 11:00 og turen ledes av Martin Nickelsen.

Deltakelse er gratis.

• 06 Sep, 2024