Saltveien gjennom Vestmarka

Saltveien fra Asker gjennom Vestmarka gikk gjennom Gupu gård. Noe vi ser rester av i dag, forteller Vegard Peikeli.

Saltveien fra Asker gjennom Vestmarka gikk gjennom Gupu gård. Noe vi finner rester av i dag, forteller Vegard Peikeli.

Igjen har radiojournalist Carl-Erik Christoffersen – med hjelp fra Asker og Bærum Historielag – fordypet seg i en spennende lokalhistorisk fortelling.

Ingen vet når saltproduksjonen fra saltvannet i Oslofjorden startet. Det vi vet er at mennesker trenger salttilførsel for å leve og ikke minst for å ta vare på mat, når de ikke hadde kjøleskap. Langs kysten av Askerlandet og Bærum var det seks saltbuer, noe vi også fant både langs Nesoddlandet, Hurum, Son og enda lenger sørover.

Vi vet litt om når dette sluttet, men også det er usikkert, mener tidligere leder av Historielaget Jan Martin Larsen, som har studert dette inngående og som er intervjuet i podcastene. Her får du historien.

Salt til maten

Hadde Askerbøringene salt til maten? Spørsmålet er relevant, for trolig mer enn tusen år tilbake i tid og kanskje tidligere, begynte de produksjon av salt fra Oslofjorden.

En av dem han har intervjuet er tidligere leder av Asker og Bærum historielag, Jan Martin Larsen. Han har interessert seg for dette temaet og hentet inn mye kunnskap om lokalhistorien. I hans artikkel i Historielagets årbok finner vi at det var en betydelig saltproduksjon

Her har vi kommet oss inn i Vestmarka med John R. Hanvold som veiviser.

noen steder langs kysten av Norge. Likevel er virksomheten lite påaktet hos norske arkeologer og historikere, forteller han. Det finnes svært få vitenskapelig basert beskrivelse av saltproduksjonens historie i vårt land. Og arkeologer har heller ikke forsøkt å finne noe saltproduksjonsanlegg i vårt område. Vi har heller ingen konkrete opplysninger om når de begynte å produsere salt i Norge, men det er lite sannsynlig at starten ligger svært mange hundre år etter England og andre områder langs Nordsjøen. Vi kan bare gjette at det skjedde for ca. 2000 år siden så lenge det ikke er utført arkeologiske undersøkelser. 1000 år senere er det mange kilder som viser at saltproduksjon er en vel etablert virksomhet.

Vil du høre podcastene, kan du gå inn på lenken:

Saltveien gjennom Vestmarka