År 1308: Bønder fra Asker, Bærum, Hurum og Lier meid ned

Ja, det høres brutalt ut, men i kamp med en ridderhær fra Sverige og Tyskland var det begrensede virkemidler de norske bøndene hadde å stille opp!

Historien som radio-journalist Carl-Erik Christoffersen i denne podcast-serien ønsker å fortelle, handler om angrepet på Oslo i jul- og nyttårshelgen 1308. Gjennom høsten dette året drev svenske hertug Erik en omfattende opprustning i det Sverige og hentet inn mange tyske leiesoldater. Da han begynte å marsjere mot Oslo, begynte den unge ridder Ivar Jonsson fra Romerike å samle en bondehær. En flokk fra bygdene på Ringerike i nordvest, og en fra bygdene på Vest- bredden av Oslofjorden fra sør.

Vil du høre denne dramatiske historien, kan du gå inn på lenken under:

Bønder fra Asker, Bærum, Hurum og Lier

Det som gjør historien spesielt interessant for oss var at mange av disse bøndene kom fra Asker, Bærum, Lier og Hurum. Totalt var den norske bondehæren på rundt 3000 mann, som gikk til fots. Ridder Ivar ledet hæren mot Oslo fra vest, på landeveien som buktet seg mellom gårdene inne i landet, et godt stykke fra sjøkanten, for å befri byen i et overraskelsesangrep.

I følge historiker og forfatter Tore Skeie hadde de mot seg en ridderhær etter mellom-europeisk format. De fleste av dem var tyske leiesoldater. Disse var godt trenede riddere med kraftig rustning. Kanskje også hestene var pansret.

Sandungenregistreringen 2024: Faglig vurdering av Historielagets funn
01 Oct, 2024
I dag har det vært befaring rundt Store Sandungen med arkeologer fra Akershus fylkeskommune og engasjerte medlemmer av Historielaget. Det har som tidligere notert kommet inn over 130 registreringer fra Historielagets medlemmer(!).
01 Oct, 2024
Gardlaus langs Ankerveien ved Stein gravlund var opprinnelig et eget bruk og registrert i opptegnelser så tidlig som ca. 1400. På 1800-tallet ble bruket slått sammen med Stein gård, men da Bærum kommune etablerte Stein gravlund, som ble åpnet 2002, overtok kommunen og så Gardlaus.
Månedens boktips oktober 2024
Av Vidar Ekstrøm 26 Sep, 2024
Brent Kalk er månedens boktips for oktober 2024. Boka ble utgitt i 2005 og forfatter er Kjell H. Kittelsen.
23 Sep, 2024
Svært mange registreringer har kommet inn!
23 Sep, 2024
Asker og Bærum Historielag på Asker museums Høsttakkefest!
21 Sep, 2024
Et middelalderskip funnet på stranden - Hvem eide det?