Julehilsen 2020

Kjære medlemmer av Asker og Bærum Historielag.

Annerledesåret 2020 er nå på hell og vi kan om et par uker ønske et nytt år velkommen. Vi har alle sterke ønsker for det nye året – ikke minst at de vaksiner som nå er under utvikling vil bidra til at vi igjen kan komme tilbake til en mer «normal» situasjon.

Julegate i Asker sentrum 1970. Foto: Jon Stenseng / Asker bibliotek

Vi hadde ambisiøse planer for høsten 2020 og la opp til aktiviteter som skulle kompensere for alle avlysningene i vår. Dessverre ble høsten like problematisk og som dere vet, måtte de fleste av våre arrangementer igjen avlyses. Trøsten i 2020 er at vi har fullført tre av de større kulturminneprosjektene vi har hatt på blokken vår: torvtørkehuset på Semsmåsan er renovert, den store kalkovnen på Hvalstrand er ryddet og kalkovnen på Ringi – Bærums kommunevåpen – er totalrenovert. Og sist, men ikke minst har dere nettopp mottatt en ny og gjennomarbeidet årbok som allerede har høstet mye ros.

Sandvikas første Julegate 1956. Foto: Bærum bibliotek / ukjent fotografI høst gjennomførte vi en medlemsundersøkelse. Responsen på undersøkelsen var meget stor og vi takker alle som bidro. Den ga oss mange gode tilbakemeldinger, forslag og impulser til videre arbeid. Entusiasmen i tilbakemeldingene har inspirert oss til ytterligere satsing som bl.a. kommer til uttrykk i programmet for første halvår i 2021. Vi håper det vil engasjere og interessere.

På vegne av styret vil jeg takk for all støtte og hyggelige tilbakemeldinger i året som har gått. Vi ønsker dere alle en riktig god høytid og på gledelig gjensyn i et forhåpentligvis – mer normalt – 2021.

Beste hilsener

Bjørn Frodahl