Årboka snart i postkassa

Årets årbok fra Asker og Bærum Historielag er nå sendt ut fra oss (16.11.2020) og skal være medlemmene i hende straks. Forsiden viser Færder fyr med tårn produsert på Bærums verk – som var først i landet med å levere jerntårn.

Vi mener medlemmene har all grunn til å glede seg til nærmere 200 sider med variert og rikt illustrert innhold fra våre to bygder.

Boka vil også være en populær julegave. Den fås kjøpt i (år)bokhandelen Høvik Bok.

Sandungenregistreringen 2024: Faglig vurdering av Historielagets funn
01 Oct, 2024
I dag har det vært befaring rundt Store Sandungen med arkeologer fra Akershus fylkeskommune og engasjerte medlemmer av Historielaget. Det har som tidligere notert kommet inn over 130 registreringer fra Historielagets medlemmer(!).
01 Oct, 2024
Gardlaus langs Ankerveien ved Stein gravlund var opprinnelig et eget bruk og registrert i opptegnelser så tidlig som ca. 1400. På 1800-tallet ble bruket slått sammen med Stein gård, men da Bærum kommune etablerte Stein gravlund, som ble åpnet 2002, overtok kommunen og så Gardlaus.
Månedens boktips oktober 2024
Av Vidar Ekstrøm 26 Sep, 2024
Brent Kalk er månedens boktips for oktober 2024. Boka ble utgitt i 2005 og forfatter er Kjell H. Kittelsen.
23 Sep, 2024
Svært mange registreringer har kommet inn!
23 Sep, 2024
Asker og Bærum Historielag på Asker museums Høsttakkefest!
21 Sep, 2024
Et middelalderskip funnet på stranden - Hvem eide det?