VANDRING LANGS ANKERVEIEN

For en dag! Strålende sol fra skyfri himmel, sommertemperatur og glødende høstfarger var rammen rundt Historielagets vandring langs Ankerveien denne flotte septemberdagen.

Veien ble anlagt av Bernt Anker i 1790-årene for å lette transporten av malm, kull og jern mellom Bærums Verk, Fossum Jernverk og Hammern i Maridalen. 30 medlemmer benyttet dagen til å bli nærmere kjent med den fem km lange strekningen mellom Øverland og Fossum. Størstedelen av veien gikk på idyllisk og smal grusvei kun for fotgjengere og syklister, men den siste kilometeren måtte vi dele med bilistene.

To vel forberedte turledere, Bjørn Frodahl og Erling Bergsaker, sørget for å informere oss underveis om severdigheter og historien bak. Den gamle storgården Øverland er i dag delt med en privat del og en del eid av Det kgl. Selskap for Norges vel. Øverland hadde i sin tid en rekke husmannsplasser, de fleste står fortsatt. Etter å ha passert den som heter Svingen, kom vi forbi nok en storgård, Haga, i dag mest kjent for sin golfbane, en av flere langs Griniveien.
Under krigen skjedde det tragiske ting langs Ankerveien. I juli 1944 ble to nordmenn brakt hit fra Grini like i nærheten og skutt ved det som i dag er minnestedene Nedre og Øvre rettersted.
Turen ble avsluttet blant de vernede bygningene ved Fossum like ved Lysakerelva og grensen til Oslo.

Tekst og bilder: OHPD