Karl 12. i Asker – en programserie i seks deler

Svenske dragoner i angrep.

Svenske dragoner i angrep. (Tegnet av Andreas Hauge/ faksimile fra boka Gjellebekk Skanser)

Natten til den 20. mars 1716 fikk hvalstad-boerne virkelig merke Den store Nordiske Krig. Da marsjerte 4.000 norske soldater med kanoner, ammunisjon og alt annet utstyr vestover over Nes bru og videre vestover mot Lier. Den norske forsvarssjefen general Lützow hadde bestemt seg for å danne en forsvarsstilling ved Gjellebekk skanser. Den skulle stoppe svenskekongens videre framrykninger.

Og som om det ikke var nok, kom 600 av Karl XIIs dragoner og kavalerister til Ravnsborg en dag senere og ville bruke nettopp denne skysstasjonen som utgangpunkt for sine angrep mot Gjellebekk-skansene. Der ble de liggende i godt over en måned før de trakk seg tilbake.

Vidar Ekstrøm og Carl-Erik Christoffersen besiktiger de gamle bygninger på Ravnsborg.

Hele denne historien har vært lite dokumentert og kjent. Mye har vært på «folkemunne». Nå har radio-journalist Carl-Erik Christoffersen og Historielagets Vidar Ekstrøm laget en podcast-serie om nettopp disse hendelsene. Dette har de fått til ved hjelp av historiske dokumenter, boka til Siv Tove Tangerud Andersson «Gjellebekk Skanse», gamle kart og vandring langs den historiske ruta til de svenske dragonene.

«….Vi befinner oss på Ravnsborg gård i Asker. Den 8. mars 1716 krysset kong Karl XII grensen til Norge med kurs for Kristiania og Akershus festning. I følge hans plan skulle han raskt ta Akershus festning for deretter å forflytte seg raskt

Siv Tove og Per Erik Andersson har bistått med historien om skansene.

langs Kongeveien til Bragernes og Kongsberg, for å få tilgang til sølvgruvene der oppe, begynner de to fortellerne sin historiske vandring.

Gå inn på lenkene under og lytt deg gjennom historien!

Ypperlig for bilen, påskeferien eller historieundervisning i godstolen

Historielaget ønsker god  fornøyelse!

Gå inn og lytt på podcastene og finn ut hva som skjedde i Asker under den Store Nordiske Krig:

Den Store Nordiske Krig i Asker