Fotsporene i graven

Gravhaugen på Jong lå i Bronsealderen somet landemerke like over stranden ved Oslofjorden.

Gravhaugen på Jong lå i Bronsealderen som
et landemerke like over stranden ved Oslofjorden.

Siste episode av podcastserien til radiojournalist Carl-Erik Christoffersen og historiker Vilde Rønning er nå tilgjengelig.

Denne gangen har de hatt med seg arkeolog Ola Rønne fra Viken fylkeskommune til Hestehaugen på Jong i Bærum. Midt inne i dagens boligfelt (som tidligere var en del av Østre Jong gård), ble det i 2002 gravd ut en helt spesiell gravhaug. Det var arkeologene Margrete Figenschoug Simonsen og David Vogt fra Kulturhistorisk museum, som skulle i forbindelse med en utbyggingssak foreta utgravingen av det som kunne minne om en gravhaug. Og utgravingen av haugen på Hestehaugen (eller Mærrahaugen som den het opprinnelig) kunne fortelle en helt spesiell historie. Det var flere graver og i den ene fant arkeologene brente bein og keramikkskår som lå spredt horisontalt og vertikalt. Her ble det

Helleristninger av fotsåler størrelse 34-36. Var de en avbildning av den dødes føtter?(Foto: Tom Heibreen, Kulturhistorisk museum)

(Foto: Tom Heibreen, Kulturhistorisk museum)

også funnet en rakekniv i bunnlaget.

Fotsporene i graven

Men aller mest spennende er en steinblokk med helleristning av «fotsålefigurer» som arkeologene kaller det. I følge arkeolog Ola Rønne fra Viken fylkeskommune tolkes helleristningen at den forestiller føtter med sko på. Arkeologer har målt og funnet ut at bronsealdermannen brukte sko med størrelse 34-36!

Steinen lå i kulturlaget med figurene vendt ned, og den var dekket av jord og torv. Helleristningen besto av to parallelle fotsålefigurer med doble tverrstreker, utført i prikkhuggingsteknikk.

Hvis du vil vite mer eller høre podcasten, kan du gå inn på lenken:

Kap. 12: Fotspor i graven (tidligeretiderhvalstad.blogspot.com)