Vitebegjærlige turdeltakere fikk svar

Drengsrud kultursti er en reise gjennom mange millioner år!

Lørdag 15. juni inviterte Historielaget med nestor Vegard Olderheim som turleder til vandring langs Drengsrud kultursti. Kulturstien, som Historielaget har vært med på å opparbeide, har mange kulturminner i et flott landskap. Som seg hør og bør startet turen fra post nr. 1 på Drengsrud skole. Denne skolen startet i 1864 og er en av de eldste skolene i Asker. Skolen hadde den gang 92 elever. Som vår turleder fortalte var tidligere bokhandler i Asker, Jon Stenseng, å finne der i en periode. Det var jo derfor morsomt at en av dagens turdeltakere kunne fortelle at hun hadde gått på Drengsrud skole og husket godt Jon Stenseng!

I 1902 flyttet skolen inn i den bygningen vi startet vår tur. En lignende bygning ble samme året bygget på Holmen skole. Denne bygningen ble flyttet hit til Drengsrud 1932, og disse to bygningene ligger nå ved siden av hverandre.

Videre i kulturstien:

Kulturstien har to løyper: En lang, som også tar med seg det som er å se på Finsrud, mens den kortere løype tar av mellom Hogstadvannet og Brendsrudvannet. Vel, vår turleder Vegard Olderheim hadde satt kursen for lang løype og hadde mye å fortelle på turen.

Kulturstien ble laget av Asker og Bærum Historielag i samarbeid med Akershus Vegvesen, Asker kommune og Drengsrud skole. Stien ble innviet i 2002 og er restaurert av Historielaget i 2016/2017. Området hvor kulturstien går er rikt på kulturminner. Disse er avmerket med tall på kartet og med nummererte skilt langs stiene.

Det manglet ikke på spørsmål fra mange og vitebegjærlige

Kulturstien starter på Drengsrud skole.  Der finner du også et godt oversiktskart over området.

deltakere på dagens tur. Siden dagens turleder hadde vokst opp i området, var det ikke mangel på svar etter hvert som spørsmålene kom.

De to stiene følger samme rute fra skilt 1 til skilt 11. Etter det kan man velge en kort rute over Brendsrud eller en lengre over Finsrud. Stiene er blåmerket og beregnet for gående. Stiene går delvis i golfbanens randsoner og der må det vises forsiktighet. Kulturstien er resultat av godt frivillig arbeid og særlig primus motor John R. Hanevold fortjener honnør. Kulturstien er et av Historielagets fadderobjekter i Asker, og holdes i dag i hevd av fadder Morten Støen.

• I høyden over Finsrudvannet finner vi kalkbruddet til kalkovnen her.
  • 06 Sep, 2024
    Med en klype salt!