Sandungenregistreringer 2024

Kulturhistorisk museum og Akershus fylkeskommune inviterer Historielaget til å bidra!

Har du lyst til å være med på å fylle ut hvite områder på kartet over Sandungen og skrive om Vestmarkas historie?

Høsten 2020 ble det gjort et spennende arkeologisk funn ved Sandungen i Asker. Funnet er unikt og det interessante er at det er funnet i et område som er helt uten registrerte kulturminner fra samme tid. Kulturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo (KHM) og Akershus fylkeskommune (AFK) ønsker derfor å få bedre oversikt over historien i denne delen av Asker.

Ikke første gangen

Historielaget har ved tidligere anledninger samarbeidet med Kulturhistorisk museum, den gang Oldsakssamlingen, blant annet med uttak av prøver til pollenanalyse på Breimåsan på 90-tallet. Analysene ble gjennomført av Helge Irgens Høegh som også har gjennomført pollenanalyser på Gupu og Solli. Alle analysene viser at det har vært jordbruksaktivitet i Vestmarka i førhistorisk tid. Dette står i motsetning til den historiske oppfattelsen av området som kolonisert etter reformasjonen.

I forbindelse med tidligere funn i Vestmarka (pollenanalyser Beimåsan, Gupu og Solli) kan det være grunn til å tro at det fantes gårder og aktivitet flere steder i Vestmarka enn de vi ser i dag. Vi har bare ikke funnet dem.

Sandungeregistreringer 2024

I forbindelse de siste funn i Vestmarka ønsker nå Historielaget, sammen med Kulturhistorisk museum (KHM) og Akershus fylkeskommune (AFK), å gjennomføre overflate-registreringer ved Store Sandungen. Det er med andre ord ikke meningen at det skal graves noe i denne fasen, bare registreringer ved hjelp av det du ser.

Tanken er at interesserte medlemmer bidrar med registreringer av kulturminner i dette området. KHM og AFK vil stå for opplæring og oppfølging av registreringene/deltakerne. Etter oppstartfasen er planen at deltakerne, alene eller sammen med andre deltakere, registrerer det de måtte finne av kulturminner i området.

Historielagsmedlemmer på kurs

Denne uken var rundt 20 medlemmer av Historielaget på opplæring i Vestmarka for å bli "amatør-arkeologer". Fire profesjonelle arkeologer fra Akershus fylkeskommune stilte som lærere for Historielaget. I skogen rundt Solli fikk vi se både kullgroper, en kølabonn, rydningsrøyser og kanskje en gravrøys.

Det er allerede mange medlemmer som har meldt sin interesse. Dersom det er flere, kan du ta kontakt med Steinar Kristensen på

post@abhistorielag.no

Vi har plass til flere!

• I området rundt dagens Solli gård har det blitt dyrket i kanskje to tusen år. Her ligger kulturminnene tett.
  • En takk til de arkeologiske
  • 06 Sep, 2024
    Med en klype salt!