Sandungenregistreringen Høst 2024

Svært mange registreringer har kommet inn!

Slik ser de mange registreringene ut på kartet pr. 23. september, forteller Steinar Kristensen.

Ifølge Historielagets koordinator for Sandungenregistreringen, Steinar Kristensen, har det nå kommet inn svært mange registreringer. Inne på Riksantikvarens kulturminnekart ligger det nå rundt 10 av disse ved Store Sandungen. Men totalt er det rundt 130 (!), som ennå ikke har blitt plottet inn, forteller han.

Siden det ikke alltid er de beste mobil-forhold oppe i Vestmarka, ble det åpnet for å kunne manuelt plotte inn steder på kart eller med GPS-koordinater. Da må alle data legges inn i ettertid, noe som tar litt tid for hver registrering, sier Steinar Kristensen.

Det kan være utfordrende å finne kulturminner i skogen. Dette skyldes at noen steder er mer dekket av mose og bladverk enn andre. Ofte kan også store trær ha falt ned over det aktuelle området.

Her ser vi en registrering av Svein Holo. Om det bare er en steinrøys, en hustuft eller en gravrøys skal du ha erfaring for å avgjøre.

Gjennomgang med arkeologene

Arkeologene starter straks opp, sammen med registrantene, arbeidet med å kontrollere og vurdere registreringene.

Det trengs fremdeles flere registreringer, ikke minst på vest- og sørsiden av Sandungen, sier Steinar Kristensen.

Har du lyst til å delta? Ta kontakt med historielaget (post@abhistorielag.no).

Ikke alltid lett å vurdere hva det er, men faktisk er dette en gravhaug fra jernalder.
Sandungenregistreringen 2024: Faglig vurdering av Historielagets funn
01 Oct, 2024
I dag har det vært befaring rundt Store Sandungen med arkeologer fra Akershus fylkeskommune og engasjerte medlemmer av Historielaget. Det har som tidligere notert kommet inn over 130 registreringer fra Historielagets medlemmer(!).
01 Oct, 2024
Gardlaus langs Ankerveien ved Stein gravlund var opprinnelig et eget bruk og registrert i opptegnelser så tidlig som ca. 1400. På 1800-tallet ble bruket slått sammen med Stein gård, men da Bærum kommune etablerte Stein gravlund, som ble åpnet 2002, overtok kommunen og så Gardlaus.
Månedens boktips oktober 2024
Av Vidar Ekstrøm 26 Sep, 2024
Brent Kalk er månedens boktips for oktober 2024. Boka ble utgitt i 2005 og forfatter er Kjell H. Kittelsen.
23 Sep, 2024
Svært mange registreringer har kommet inn!
23 Sep, 2024
Asker og Bærum Historielag på Asker museums Høsttakkefest!
21 Sep, 2024
Et middelalderskip funnet på stranden - Hvem eide det?