Månedens boktips oktober 2024: Brent Kalk

En julegave til en historie-interessert du kjenner!

Ja, vi har kommet til oktober. Det betyr at det er kun tre måneder igjen til jul. Her vil vi foreslå en gave til en du kjenner som er interessert i vår lokalhistorie:

Brent Kalk

Brent kalk, Kjell H.Kittelsen.  Utgitt av Asker og Bærum Historielag     Fra AB-historielags mange boktitler har vi trukket frem Brent kalk. Boken er skrevet av Kjell H.Kittelsen og er et resultat av «Det store kalkprosjektet» rundt 2000 tallet. Det resulterte blant annet i boken som dokumenterer kalkbrenning aktiviteter i Asker og Bærum gjennom 900 år. Slependen, eller Sleben som navnet var på den tiden, var på 16 til 18hundre tallet betegnelsen på kystområdet fra Holtekilen til Røyken. Det var faktisk et av få told- og ladesteder på den tid, for toll skulle det betales for all kalk som gikk ut av Sleben-området, enten det var til fremmede kyster eller andre steder i Norge. Men dette og mye annet kan du lese om i boken.  Den er rikt illustrert med gode kart og bilder, og gir et godt innblikk i vår relativt nære fortid, der kalk var en betydelig handelsvare. Boken er tilgjengelig hos vår samarbeidspartner Høvik Bokhandel <epost>

Forfatter: Kjell H.Kittelsen.

Utgitt av Asker og Bærum Historielag (2005)

Fra Historielagets mange boktitler har vi denne måneden trukket frem boken Brent Kalk. Boken er skrevet av Kjell H.Kittelsen, og var et resultat av «Det store kalkprosjektet» rundt 2000 tallet. Det resulterte blant annet i boken som dokumenterer kalkbrennings-aktiviteter i Asker og Bærum gjennom 900 år. Slependen, eller Sleben som navnet var på den tiden, var på 16 til 18hundre tallet betegnelsen på kystområdet fra Holtekilen til Røyken. Det var faktisk et av få told- og ladesteder på den tid, for toll skulle det betales for all kalk som gikk ut av Sleben-området, enten det var til fremmede kyster eller andre steder i Norge. Men dette og mye annet kan du lese om i boken.

Pris kr. 200,-. Boken er tilgjengelig hos vår samarbeidspartner Høvik Bokhandel. Gå inn på lenken under og bestill direkte fra Høvik Bokhandel:

Bokliste/Bestillingsskjema

Sandungenregistreringen 2024: Faglig vurdering av Historielagets funn
01 Oct, 2024
I dag har det vært befaring rundt Store Sandungen med arkeologer fra Akershus fylkeskommune og engasjerte medlemmer av Historielaget. Det har som tidligere notert kommet inn over 130 registreringer fra Historielagets medlemmer(!).
01 Oct, 2024
Gardlaus langs Ankerveien ved Stein gravlund var opprinnelig et eget bruk og registrert i opptegnelser så tidlig som ca. 1400. På 1800-tallet ble bruket slått sammen med Stein gård, men da Bærum kommune etablerte Stein gravlund, som ble åpnet 2002, overtok kommunen og så Gardlaus.
Månedens boktips oktober 2024
Av Vidar Ekstrøm 26 Sep, 2024
Brent Kalk er månedens boktips for oktober 2024. Boka ble utgitt i 2005 og forfatter er Kjell H. Kittelsen.
23 Sep, 2024
Svært mange registreringer har kommet inn!
23 Sep, 2024
Asker og Bærum Historielag på Asker museums Høsttakkefest!
21 Sep, 2024
Et middelalderskip funnet på stranden - Hvem eide det?