Spennende besøk i norsk arbeiderhistorie

Stor interesse for besøket på Kristi Rolighet

Turleder Martin Nickelsen gir tips om turen.

Nesten 50 historieinteresserte deltakere hadde funnet veien til Steinskogen gravlund, som var utgangspunktet for vandringen fram til Einar Gerhardsens hytte Kristi Rolighet. Hytta ligger på åsryggen mellom Dælivann og Godthaab i Bærum. For å komme inn til hytta fulgte vi Dæliveien, som også er en del av Pilegrimsleden gjennom Bærum, kunne dagens turleder Martin Nickelsen (som også er «veivokter» for denne leden gjennom Bærum) fortelle.

På vei til Gerhardsens hytte passerte vi også Bærums eneste kunstner bolig (Søndre Skotta gård), som maleren Thor Furulund bodde i fram til sin død i 2016. I dag bor hans gjenlevende hustru,

Hanne Hansen, der. Furulund er ellers ikke den eneste kunstner som har bodd der. Sommeren 1887 leide Harriet Backer et rom på gården. Hennes fasinasjon for området ble vekket sommeren 1886, da hun bodde på Fleskum gård like i nærheten.

Anne Lieungh kunne også fortelle at tomtenavnet var opprinnelig Rolighet. Noe Gerhard Olsen likte svært lite. Da kunne det like godt hete Kristi Rolighet, mente han. Dette var nok ironisk funnet på, siden både han og hans kone var ateister.

Hytta har fungert som et sentralt politisk verksted ved mange anledninger siden 1930-årene. Den var et politisk møtested flere ganger, blant annet i forbindelse med fraksjonsvirksomheten i Arbeiderpartiet. Den var også et hemmelig møtested under andre verdenskrig (1940-45) for Gerhardsen og hans venner, inntil Gerhardsen ble arrestert høsten 1941.

Flere ominnredninger

Hytta hadde opprinnelig bare ett rom. I det ene hjørnet var det tre køyesenger. Likevel kunne det overnatte inntil 9 stykker, tre i hver seng. Den ble senere påbygget. Werna og Einar Gerhardsen fikk barn, og familien trengte mer plass.

Lengre inn i Bærumsmarka hadde Martin Tranmæl, Arbeiderbladets redaktør og partiets fremste agitator, i mange år hytta Golås på Skollerudåsen. Det var naturlig nok en del kontakt mellom folkene på de to hyttene.

• Ved ankomst til Kristi Rolighet tok Einar Gerhardsens barnebarn Anne Lieungh imot oss. Hun kunne fortelle at hytta ble kjøpt av Einar Gerhardsens far, veivokter Gerhard Olsen, i 1919. Senere statsminister Einar Gerhardsen overtok hytta i 1933.

Button
  • Søndre Skotta gård er kjent i skriftlige kilder fra 1400-tallet. Siden 1980-tallet har Søndre Skotta vært Bærum kommunes eneste kunstnerbolig. . Kunstmaleren Thore Furulund bodde der i 30 årene(døde januar 2016).

Button
  • Hytta var under andre verdenskrig (1940-45) et hemmelig møtested for Gerhardsen og hans venner, inntil Gerhardsen ble arrestert høsten 1941.
Den har også vært et politisk møtested, blant annet i forbindelse med fraksjonsvirksomheten i Arbeiderpartiet.

Slide title

Hytta var under andre verdenskrig (1940-45) et hemmelig møtested for Gerhardsen og hans venner, inntil Gerhardsen ble arrestert høsten 1941.

Button
  • Anne Lieungh kunne fortelle at tomtenavnet var opprinnelig Rolighet. Noe Gerhard Olsens likte svært lite. Da kunne det like godt hete Kristi Rolighet, mente han. Dette var veldig ironisk funnet på, siden både han og hans kone var ateister.

Button
  • Turleder Martin Nickelsen forteller om Pilegrimsleden i Bærum.

Slide title

Turleder Martin Nickelsen forteller om Pilegrimsleden i Bærum.

06 Sep, 2024
Med en klype salt!