Program Vår 2024

Tirsdag 23.januar kl. 12:30 : Busstur til Naturhistorisk museum på Tøyen
Vi får omvisning i de nye flotte utstillingene i Geologisk hus på Tøyen av professorene Jørn Hurum og Hans Arne Nakrem. Bergarter, fossiler og dinosaurer i et fantastisk bygg. Buss fra Holmen kirke kl. 12:30 og Sandvika kl. 12:45 (plattform 6). Pris 200.- for medlem / 350.- ikke medlem. Begrenset antall plasser. Retur ca. kl. 16

Onsdag 14. februar kl. 18: Foredraget « I Peter Wessel Tordenskjolds fotspor»
Lars G. Wessel Johnsen vil holde et spennende foredrag om sjøhelten Tordenskjold. Vi følger i Tordenskjolds fotspor til Tyskland hvor den skjebnesvangre duellen ble utkjempet den 12. november 1720. Foredraget holdes i Oslofjordmuseets lokaler i Vollen og starter kl. 18. Det vil være anledning til å kjøpe foredragsholderens bok om Tordenskjold i salen. Gratis adgang.

Tirsdag 5. mars kl. 19:30. Foredrag i Tanum middelalderkirke: «Den fargerike kirkekunsten fra middelalderen sett gjennom samtidens optikk»
Førsteamanuensis Kaja Kollandsrud fra Kulturhistorisk museum vil foredra om middelalderkunst og bruken av farger og reflekterende materialer i kirkekunsten i middelalderen. Gratis adgang.

Tirsdag 19. mars kl. 18. Årsmøte på Bekkestua bibliotek med foredrag om skogfinner
I tillegg til ordinære årsmøtesaker vil Rune Hernes Bjerke fra Skogfinneforeningen foredra om spor etter skogfinnene i vårt område. Foredraget starter etter at årsmøtet er gjennomført. Kaffe og kaker serveres.

Tirsdag 9. april kl. 18. Foredraget «Folk og røvere i Oslomarka»
Even Saugstad holder foredrag om «folk og røvere» i Oslomarka. Foredraget er gratis og avholdes på Asker bibliotek. Det vil være anledning til å kjøpe bøker av foredragsholder på arrangementet.

Lørdag 27. april kl. 12:30 Omvisninger på Nationaltheatret og Historisk museum
Vi besøker to viktig kulturinstitusjoner i Oslo denne lørdagen; Nationaltheatret og Historisk museum. Vi deles i to grupper som får omvisning både i teaterbygningen og i utstillingen «Vikingr» i Historisk museum. Buss fra Bjørnegård skole kl. 12:30, og Sandvika stasjon (plattform 6) kl. 12:45. pris 350.- for medlemmer, 500.- for ikke-medlemmer. Retur ca. kl. 17.

Lørdag 25. mai Busstur Hurumlandet rundt
På bussturen vil vi besøke Hurum billedgalleri og Holmsbu kirke med malerier av Henrik Sørensen og andre kunstnere som arbeidet i Hurum om somrene. Vi vil også stanse ved Huitfeldt-bautaen utenfor Hurum kirke og høre om helten fra slaget i Køge bukt. Endelig vil vi avlegge polarskuta Maud et besøk der hun ligger i Tofte. Underveis skal vi også spise lunsj. Avreise fra Bjørnegård skole kl. 0900, fra Sandvika stasjon kl. 0915 og fra Asker stasjon kl. 0930. Hjemkomst ca. kl. 17. Pris kr. 850 for medlemmer, kr. 1050 for ikke-medlemmer.

Lørdag 1. juni kl. 13. Besøk på Einar Gerhardsens hytte «Kristi rolighet».
Einar Gerhardsens barnebarn Anne Lieungh og hennes mann Harald Stanghelle tar oss imot på tunet på hytta og forteller om denne viktige plassen i norsk politikk. Vi er ute hele tiden. Oppmøte på parkering ved Steinsskogen gravlund kl. 12:30. og så går vi inn til hytta, en lett tur på om lag 20 minutter. Vi oppfordrer til samkjøring da det kan være begrenset med parkeringsplasser. Arrangementet er gratis.

Lørdag 15. juni kl. 12. Vandring – Drengsrud kultursti
Vi inviterer til en vandring i Drengsrud kultursti. Kulturstien, som historielaget har vært med på å opparbeide, har mange kulturminner i et flott landskap. Oppmøte ved Drengsrud skole (nedre skolegård/eldre del) kl.12.

Programmet som PDF-fil

Deltakelse på arrangement med deltakeravgift krever forhåndspåmelding. Medlemmer vil bli prioritert.

Med unntak av vandringer og møter med gratis adgang er forhåndspåmelding nødvendig. Påmelding gjøres til historielaget på epost arrangement@abhistorielag.no, eller tlf. 90178298 Påmeldingsfrist 10 dager før arrangement. Betaling til konto nr. 1627 07 25639 eller Vipps nr. 12239. Betaling gjøres en uke før aktuell tur eller møte, men etter at påmelding er bekreftet. Husk å merke betalingen med hvilket arrangement det gjelder.

Programkomiteen / Styret