Blog Layout

Månedens kulturminne Juni 2021: Gupu gård

Gupu gård i Vestmarka er et kjent og populært serveringssted for turfolk, sommer som vinter. Veier, stier og lysløyper fører gjennom tunet. Gården er drevet av samme slekt siden midten av 1700-tallet. Det har vært kafedrift på Gupu siden 1930-tallet.
Det hersker usikkerhet om opprinnelsen til navnet Gupu. Noen knytter det til finsk gupu som betyr kul eller avrundet høyde, en betydning som også finnes i det norske kup. Andre knytter Gupu til elvas trange kløfter eller gap mellom Fløyta og Semsvannet. Gården omtales både som husmannsplass og seter.

Gupu ligger åpent og fritt på et høydedrag med utsikt mot øst og vest. På tunet ligger våningshus/kafe, driftsbygning og bryggerhus. Tidligere lå det også en smie i utkanten av tunet. I 2021 ble det reist nytt, stort våningshus. Den eldste bygningen er det gamle våningshuset fra slutten av 1600-tallet. Driftsbygningen som står på tunet i dag, er flyttet fra Nedre Ås gård i 1918. Bryggerhuset som ble oppført i 1940-årene mens Bærum kommune var eier, erstattet det gamle.

De første skriftlige kildene om Gupu er fra 1696. Men stedet er mye eldre. Funnet av en tynnakket flintøks på Gupu tyder på at det var folk i marka for mer enn 3.000 år siden. Pollenprøver viser bosetting omkring 500 e.Kr. Gupu var ubebodd etter svartedauden, men kan ha vært brukt til setring. Rekker med aske- og almekaller langs åkerkanten vitner om styving og lauving til husdyrfór.
Gården lå under Sem i Asker til 1739, da den sammen med Gupu skog ble lagt til Wøyen gård i Bærum. Bærum kommune kjøpte Wøyen og Gupu i 1917 og 1918. Tun og innmark ble overdratt til brukerne i 1990.

Liv Frøysaa Moe
Teksten, som er noe omarbeidet, har tidligere stått på Bærum kommunes hjemmesider.

Kilder:
Jan Martin Larsen & al.,
Vestmarka – Veifar og vandring, Asker og Bærum historielag 2000; ‘

Arne Mohus, Stedsnavn i Bærum, Bærum oppmålingsvesen 1987; Arne Mohus, Husmannsplasser i Bærum, Bærum bibliotek 1988.

Sandungenregistreringen 2024: Faglig vurdering av Historielagets funn
01 Oct, 2024
I dag har det vært befaring rundt Store Sandungen med arkeologer fra Akershus fylkeskommune og engasjerte medlemmer av Historielaget. Det har som tidligere notert kommet inn over 130 registreringer fra Historielagets medlemmer(!).
01 Oct, 2024
Gardlaus langs Ankerveien ved Stein gravlund var opprinnelig et eget bruk og registrert i opptegnelser så tidlig som ca. 1400. På 1800-tallet ble bruket slått sammen med Stein gård, men da Bærum kommune etablerte Stein gravlund, som ble åpnet 2002, overtok kommunen og så Gardlaus.
Månedens boktips oktober 2024
Av Vidar Ekstrøm 26 Sep, 2024
Brent Kalk er månedens boktips for oktober 2024. Boka ble utgitt i 2005 og forfatter er Kjell H. Kittelsen.
23 Sep, 2024
Svært mange registreringer har kommet inn!
23 Sep, 2024
Asker og Bærum Historielag på Asker museums Høsttakkefest!
21 Sep, 2024
Et middelalderskip funnet på stranden - Hvem eide det?
Flere innlegg