Før 1934, da ny drammensvei over Gyssestad ble tatt i bruk, gikk Hovedvei nr 1 mellom Christiania og Drammen gjennom Sandvika. Der måtte den krysse to elver, Rønne elv og den langt bredere Sandvikselva. Bruene var av tre og hadde en levetid på ca 20 år. I april 1825 raste daværende Løkke bru sammen i vårflommen og materialene fløt ut i fjorden. Mye ble sanket inn igjen og en provisorisk bru kom etter en tid på plass. Samtidig startet arbeidet med å få bygd en permanent bru. Anbudsbetingelsene ble kunngjort fra kirkebakken og ved oppslag. Det kom inn flere anbud på ny bru bygd av tre, men også på en jernbru, fra grev Wedel Jarlsberg på Bærums Verk. Og jernbru ble det. I desember 1829 var den nye brua på plass, et elegant byggverk som siden har knyttet de to elvebreddene sammen.
Brua ble et yndet motiv for malere, bl.a. Johannes Flintoe i 1838, Fredrik Collett i 1889 og Claude Monet i 1895.
Etter nær hundre år ble det på 1920-tallet klart at Løkke bru var utslitt og for smal for den voksende biltrafikken. Inntil videre ble levetiden forlenget gjennom reparasjoner og forsterkninger, men etter ytterligere 40-50 ble det i 1974 vedtatt å erstatte den gamle brua med en ny. Men den gamle brua ble bevart ved å flytte den et par hundre meter oppover elva. På sitt nye sted har gamle Løkke bru siden vært forbeholdt fotgjengere. Og den er fortsatt en pryd for øyet og for Sandvika.
Tekst: Ole H.P. Disen
Kilder:
- Jacob Jacobsen: Ridesti – Kongevei – Motorvei
- Jacob Jacobsen: Sandvika – i Bærum