Vårvandring i Vestmarka
29.05.21

Referat fra vårvandringen:

TORVTØRKEHUSET PÅ SEMSMÅSAN
Under Historielagets Vestmarkvandring lørdag 29. mai 2021 ble det nyrestaurerte torvtørkehuset på Semsmåsan høytidelig åpnet. Lederen for dugnadsgjengen, Bård Mostveit, klippet over snora og fortalte også litt om arbeidet som var utført. Bl.a. om problemet med å finne riktig materialkvalitet. Det skulle nemlig være bakhon på taket, og det måtte han helt til Østfold for å finne. Bakhon er det som blir igjen av stokken når plankene er kåret. Barken skal sitte på.
Lagets leder, Bjørn Frodahl, orienterte om torvens historie og betydning for området. I sin tid hadde det stått 20 lignende tørkehus på myra. Et tjuetalls medlemmer hadde møtt opp i det drivende varme sommerværet.
Etter Semsmåsan gikk turen videre til kaffe og vafler på Furuholmen. Turen ble avsluttet med et besøk på Nedre Gupu, hvor en av deltagerne fortalte om da han lå der på tømmerhogst for 60 år siden. Husværet rommet ikke bare hoggerne, men også hestekarene som kjørte tømmeret, og sannelig også en liten familie med barn, så det var trangt om plassen. Hytta huset skogsarbeidere til 1985 og eies av Bærum kommune.

OHPD

——-

På denne vårvandringen vil vi besøke både Gupu og Furuholmen som begge fortsatt betjener turfolk med mat og drikke. Turen går også om torvtørkehuset på Semsmåsan, oppført av Historielaget på 90-tallet og restaurert i år.  Historielaget har gitt ut bøker om Vestmarka, og den ene om markas veier og stier kan de finne her, eller kjøpe den av laget ved anledning. Våre publikasjoner finner du en oversikt over her.

Gratis deltakelse.

Gupu. Foto: Jon Stenseng/ Bærum bibliotek

Sted/fremmøte:  Fransekleiv, parkeringsplassen ved Vestmarkssetra

Dato: Lørdag 29. mai

Kl: 12.00

Planene tar hensyn til de til en hver tid gjeldende smittevernregler, noe som vil begrense antall deltakere. Derfor må vi ha forhåndspåmelding til alle innendørs arrangementer. Medlemmer har fortrinnsrett.

*Skjer det endringer i smittevernreglene som vil påvirke våre arrangementer, vil dette bli informert på hjemmesidene våre og pr. e-post.