Omvisninger på Nationaltheatret og Historisk museum. OBS: Fulltegnet
27.04.24

Nationaltheatret sett fra Johanne Dybwads plass (Foto: Wikimedia Rufus46)

Lørdag 27. april kl. 12:30 arrangerer Historielaget omvisninger på Nationaltheatret og Historisk museum.
Vi besøker to viktig kulturinstitusjoner i Oslo denne lørdagen; Nationaltheatret og Historisk museum. Vi deles i to grupper som får omvisning både i teaterbygningen og i utstillingen «Vikingr» i Historisk museum. Buss fra Bjørnegård skole kl. 12:30, og Sandvika stasjon (plattform 6) kl. 12:45. pris 350.- for medlemmer, 500.- for ikke-medlemmer. Retur ca. kl. 17.

Begrenset antall plasser

Nationaltheatret

I følge kildene var Nationaltheatret for lite allerede da det ble åpnet i 1899. Gjennom årenes løp har det stadig blitt fremmet forslag om rehabilitering og utvidelse, uten at noen har blitt realisert. Det ble endelig igangsatt et forprosjekt som ledet fram til et byggeprogram, rom- og funksjonsprogram og brukerutstyrsprogram. Dette la grunnlaget for en bevilgning og et byggeprosjektet.

Dagens museumsbygning er fra 1902. (Foto: Wikimedia, Vidariv)

Historisk museum

Dagens museumsbygning er fra 1902. Arkitekten var  Henrik Bull. Han tok over etter arkitekt Karl August Henriksen, som døde like etter at han hadde fullført tegningene. Bygningen, som er i Jugend-stil, ble fredet i 2014. På denne omvisningen vil du bl.a. kunne få se utstillingen «Vikingr».

Påmelding

1. Påmelding gjøres til historielaget på epost arrangement@abhistorielag.no, eller tlf. 90178298
  2. Påmeldingsfrist 10 dager før arrangement.
  3. Betaling til konto nr. 1627 07 25639 eller Vipps nr. 12239.

Betaling gjøres en uke før aktuell tur eller møte, men etter at påmelding er bekreftet. Husk å merke betalingen med hvilket arrangement det gjelder.