Omvisning på Dikemark museum
11.11.23

Referat: Gripende besøk på Dikemark museum

Wenche Norset Iversen orienterer levende om liv og virksomhet på Dikemark, Foto: Erling Bergsaker

Asker og Bærum historielag besøkte museet på Dikemark sykehus 11. november. Vår guide Wenche Norset Iversen gav de 25 medlemmene  en levende orientering om livet og virksomheten på Dikemark psykiatriske sykehus, fra det ble åpnet i 1905 og

fram til i dag. Hun har selv mange års erfaring som sykepleier fra Dikemark, og svært god innsikt i virksomheten.  Dette var et populært og fulltegnet besøk. Dessverre var det en del som ikke fikk plass, men det var plassen på museet som satte grensen for antallet deltakere.

Vi fikk høre historien og sett utstyr, bilder og annen dokumentasjon fra både den medisinske virksomheten, miljøet på Dikemark og livet til pasientene.

tekst/foto: EB

Foto: Kurbadet 1938 / Asker bibliotek

Dikemark sykehus har en spennende historie og historielaget inviterer til en guidet omvisning på Dikemark museum. Her er det begrensninger for antall deltakere, og vi må ha forhåndspåmelding. Gratis adgang.

Påmelding gjøres til historielaget på epost: arrangement@abhistorielag.no, eller tlf. 90178298

Dato: 11. november

Tidspunkt: kl. 12.00