Julemøte med foredrag om Erik Werenskiold
07.12.23

Referat: Spennende Foredrag og stemningsfullt julemøte

Nok en gang dannet Asker Museum den koselige rammen rundt Historielagets julemøte.

Det ble et stemningsfullt julemøte og et spennende foredrag om maleren Erik Werenskiold – og ikke minst hans hustru maleren Sofie Werenskiold.

Det var ingen andre enn deres barnebarn, professor emerita og kunsthistoriker (og Historielags-medlem) Marit Werenskiold, som fortalte om sine besteforeldre. Marit Werenskiold har nylig gitt ut et omfattende bokverk om sin farfar og ikke minst farmor (som hun understreket).

Professor og kunsthistoriker Marit Werenskiold (Foto: UiO)

Vi fikk gjennom foredraget være med inn i familien Werenskiold liv. Hvordan Erik og Sofie ble kjent med hverandre, hvordan de oppholdt seg i München for å lære å male og da de bodde i Sandvika og ikke minst da slo seg til slutt ned på Lysaker med Nansens Polhøgda som nærmeste nabo.

En Bondebegravelse av Erik Werenskiold (Nasjonalmuseet)

Foredragsholder Marit Werenskiold fortalte om hvordan Erik Werenskiold fikk oppdraget om å illustrere den første eventyrsamlingen til Peder Chr. Asbjørnsen, men også om en rekke av maleriene som har gjort Erik Werenskiold så kjent.
Bl.a. fortalte hun om hvordan det kjente maleriet En Bondebegravelse utviklet seg fra en skisse fra farfarens vandring i Vågå og Lom, til det kjente maleriet vi i dag kan se på Nasjonalmuseet.

Historielaget inviterer til julemøte med foredrag om Erik Werenskiold.

Erik Werenskiold 1908. Foto: Nasjonalbiblioteket / Ingeborg Motzfeldt Løchen,

Med utgangspunkt i sitt nylig utgitte bokverk vil prof.em. Marit Werenskiold snakke om maleren Erik Werenskiold og spesielt om hans tid i Sandvika og på Solberg.

Det serveres Juletallerken.
Medlemspris kr. 300, andre kr. 400.

Påmelding gjøres til historielaget på epost arrangement@abhistorielag.no, eller tlf. 90178298 Påmeldingsfrist 10 dager før arrangement. Betaling til konto nr. 1627 07 25639 eller Vipps nr. 12239. Betaling gjøres en uke før aktuell tur eller møte, men etter at påmelding er bekreftet. Husk å merke betalingen med hvilket arrangement det gjelder.

Dato: 7. desember

Tidspunkt: kl. 18.00