Foredrag: «Den fargerike kirkekunsten fra middelalderen sett gjennom samtidens optikk»
05.03.24

Førsteamanuensis Kaja Kollandsrud fra Kulturhistorisk museum.

Jo, de hadde farger i Middelalderen!

Det ble en spesielt spennende kveld for en fullsatt Tanum middelalderkirke. Førsteamanuensis Kaja Kollandsrud fra Kulturhistorisk museum tok Historielagets medlemmer (og flere til) med på en vandring 800 år tilbake i tid. Brukte de farger i kirkene og på sine klenodier – eller var det slik som vi ser dem i dag? Svaret fikk vi gjennom en rekke spennende eksempler (også lokale). De fargeløse framstillingene av krusifikser, Madonna-figurer og altere vi ser i dag i middelalderkirkene, er langt fra den farge-paletten de hadde den gang.
For å si som sogneprest Sveinung Hansli i Tanum sa det: Det kunne ikke vært noe mer egnet sted å ha et foredrag om

middelalderen enn i Tanum middelalderkirke!

Gjennom gode eksempler fikk de frammøtte godt innblikk i middelalderens farge-palett.

Tirsdag 5. mars kl. 19:30 blir det foredrag i Tanum middelalderkirke.

Førsteamanuensis Kaja Kollandsrud fra Kulturhistorisk museum vil gjennom sitt foredrag «Den fargerike kirkekunsten fra middelalderen sett gjennom samtidens optikk» fortelle om middelalderkunst og bruken av farger og reflekterende materialer i kirkekunsten i middelalderen.

Barnedåp i Tanum kirke (Maleri av Harriet Backer 1892, Nasjonalmuseet)

Tanum kirke ligger på Tanumåsens høyeste punkt. En hvitkalket kirke i romansk stil fra første halvdel av 1100-tallet. Middelalderkirken er bygget over et gammelt hedensk kultsted, i nærheten av flere store gravhauger fra eldre jernalder. Tanum kirke, eller Túnheim som den het, ble viet til jomfru Maria den 9. mars.

Gratis adgang.