Den siste istiden – istrafikken i Asker
20.11.19

Referat:

«Den siste istiden»

Onsdag 20.11. holdt Norsk Maritimt Museums Einar Bagle et meget informativt og engasjerende foredrag for en 40-talls fremmøtte i Holmen Sanitetsforenings lokaler på Nesbru. Produksjon, salg og eksport av is fra Indre Oslofjord og ikke minst Asker var en meget viktig næring på 18 og første del av 1900-tallet. Bagle har arbeidet i flere år med et prosjekt om istrafikken og sitter inne med omfattende kunnskap om emnet. Hans foredrag ble derfor en grundig gjennomgang av bakgrunn, hvordan produksjonen ble organisert og gjennomført samt dens økonomiske betydning, alt godt dokumentert og illustrert. Med dette som grunnlag kan vi bare glede oss til Asker museums isfestival til vinteren.

Text BF, Foto OD

«Den siste istiden» kaller man ofte istrafikken i Asker på 18- og 1900-tallet. En viktig næring som blant annet vi kan se i kulturlandskapet ved de mange dammene i Asker og som man årlig har en egen festival for i regi av Asker museum. Historielaget har fått Eyvind Bagle, ved Norsk Maritimt Museum til å holde foredrag for oss.  Møtet holdes i Holmen Sanitetsforenings lokaler på Nesbru.

Innerst i Leangbukta lå det et ishus. Renna gikk fra Dalendammen,»Dæladammen» og krysset den gamle Slemmestadveien. Fotografiet er originalt og meget gammelt, trolig fra omkring 1850. Foto: Asker bibliotek

Dato: Onsdag 20. november

Tidspunkt: kl 18:00