Den første norske bok utkom for 500 år siden.
07.02.19

Kvikne-psalteret. Kilde: Nasjonal biblioteket

Den første norske bok utkom for 500 år siden. Omvisning og orientering i Nasjonalbiblioteket, Henrik Ibsens gt. 110, Oslo. Frammøte ved hovedinngangen.

Dato: 7. februar 2019

Klokkeslett: 1700

Sted: Nasjonalbiblioteket, Henrik Ibsens gate 110

Referat:

30 medlemmer trosset vinterværet og møttes i det gamle Universitetsbiblioteket fa 1914 for en omvisning og orientering i det som siden 1998 er Nasjonalbiblioteket. Da overtok NB størstedelen av UBs norske samling.  Samtidig ble det opprettet en depotavdeling i Mo i Rana som ikke er tilgjengelig for publikum og kun låner ut til andre bibliotek.

Tamara Jounes orienterte om NBs historie og virksomhet i dag og kom også inn på alt det rare som finnes i magasinene. Det er nemlig slik at alt som produseres av trykksaker i Norge har pliktavlevering til NB. Det gjelder bøker, aviser, blader, noter, billetter, plakater osv. Deretter tok Tamara og hennes kollega oss med på en rundtur i huset.  En del av huset bygges nå om for å huse en unik gave som biblioteket har fått: en samling bestående av flere tusen kart, det eldste fra 1482.  Vi stanset også opp i trappeoppgangen for å se nærmere på Per Krohgs og Axel Revolds fresker fra 1933.

Nasjonalbiblioteket og Historielaget har for øvrig samme overordnede mål: Å bevare fortiden for fremtiden.

OHPD og BF