Besøk på Vikingskipshuset på Bygdøy.
23.09.21

Referat fra møtet:

Etter flere koronautsettelser fikk vi endelig gjennomført besøket i Vikingskiphuset og Håkon Glørstads foredrag av om vikingskipenes museumshistorie. Det var i siste liten: den 30. september stenger museet inntil et nytt museum står klart, antagelig i 2025.
De tre vikingskipene ble funnet og gravd fram over en 30-årsperiode med Osebergskipet som det siste i 1903, men det selvstendige Norge fant ikke midler til noe permanent oppholdssted før i 1926, da Arnstein Arnebergs flotte museumsbygg på Bygdøy sto ferdig. Han dimensjonerte bygget for et årlig besøk på 40.000 besøkende, noe som i dag er økt til over en halv million. Behovet for et tidsmessig hus har derfor vært påtrengende i mange år.

Det nye museumsbygget er tegnet av et dansk arkitektfirma og blir liggende i tilslutning til det gamle. Det blir derfor ingen lang strekning skip og de øvrige museumsgjenstander skal flyttes, men det er ekstremt skjørt materiale og ingenting blir overlatt til tilfeldighetene.
Det nye museet til 2,1 milliarder kroner kommer som det siste av tre store, nasjonale kulturbygg. I 2025 vil både Munchmuseet og Nasjonalmuseet være tatt i bruk, og en formidabel innsats for våre nasjonalskatter vil være gjennomført.
OHPD

Museumsdirektør Håkon Glørstad orienterer om vikingskipene, utfordringer med bevaring og planer for det nye Vikingtidsmuseet som du kan lese mer om her. Deltakerpris for medlemmer kr 150,- *) og for ikkemedlemmer kr 200,-. Påmelding med forhåndsbetaling til: Marit Sørnæs, epost mrsornas@gmail.com    tlf. 916 49 996. Forhåndsbetaling merket ”Viking” til konto nr. 1627 07 25639 eller Vipps nr. 12239 senest 10. september 2021.

Osebergskipet flyttes fra Oslo sentrum til Bygdøy i 1926

Dato: 23.09.2021