Foredrag om krigseilerne på Rykkin
15.02.23

Referat:

Ca 50 medlemmer fikk i medlemsmøtet 15. februar en god innføring i livet til traumatiserte krigsseilere som fikk plass på krigsseilerhjemmet Heimdal på Rykkinn, som ble etablert i 1969.
Det var tidligere professor ved diakonhøyskolen Liv Wergeland Sørbye som på en gripende måte formidlet sine inntrykk fra Heimdal, etter å ha jobbet med beboerne her,

Tilnærmet fullsatt sal, i det store møterommet på Henie Onstad seniorsenter, hører Liv Wergeland Sørbye orientere levende om krigsseilerne på Heimdal, og deres skjebne, ikke minst etter krigen.

som en del av et prosjekt i regi av Oslo Bymisjon for å formidle erfaringene og opplevelsen som krigsseilerne bar på. Liv Wergeland Berg har tidligere gitt ut boken «Krigsseilere hele livet», basert på dette arbeidet. Krigsseilerhjemmet Heimdal ble etablert i 1969 av Oslo Bymisjon, Røde kors og Oslo Forening av offiserfruer. Hjemmet fikk etter hvert nye lokaler, og eksisterte fram til 1995.

Foto/tekst: Erling Bergsaker

Prof. Emerita Liv Wergeland Søbye, som har skrevet boken Krigsseilere hele livet, foredrar om deres historie basert på samtaler med krigsseilere på Heimdal, hjem for krigspensjonister på Rykkin.

Mange opplysninger kan finnes i krigsseilerregisteret

Gratis adgang.

Dato: 15. februar