Vårtur på Brønnøya
07.05.19

Referat:

Vårvandringen rundt Brønnøya.

Et 40-talls deltakere «sveivet» seg med kabelfergen over til Brønnøya da Historielagets arrangerte sin vårvandring rundt øya 7. mai. Godt ledet av Erling Bergsaker ble gruppen orientert om Brønnøyas interessante fortid og nåtid og ikke minst om geologien som ga grunnlaget for øyas viktige næringsvirksomhet gjennom mange hundre år – fremstillingen av kalk. Hele 5 kalkovner – noen mener 7 – skal ha vært i drift noe som på et tidspunkt medførte at øya var helt snauhugget. Den restaurerte kalkovnen i Sandbukta er et markant symbol på denne virksomheten.

Vi besøkte Brønnøyas hovedgård som med sine mange eiere og bruksområder er full av historie og danner et spennende sentrum på øya. Middagsbukta med Langåras spesielle fortid som «ferielandsby» ble også behørig dekket. Gruppens «langtravere» fortsatte så videre østover via Viernbuktas naturvernområde og Donato Brambanis siste industrieventyr – den kullfyrte kalkovnen i Ostøysundet – tilbake til kabelfergen. Vi takker for at så mange ble med på turen og for hyggelige tilbakemeldinger om nok en vellykket tur.

Tekst: BF, Foto: SK

Brønnøya er ekstra vakker om våren og innbyr til vandring på bilfrie stier. Men vi skal ikke bare nyte grønnsvær, blomster og fuglesang, vi skal også få et innblikk i øyas historie fra den gang kalken var en viktig industri. Brønnøya var en perle i denne sammenheng, ikke bare var kalksteinen av beste kvalitet, den ble også tidlig oppdaget og tatt i bruk. Oppmøte ved kabelfergen kl. 17:00. Beregn god tid til parkering, enten i Vestre vei ved Søndre brygge eller i Søndre vei ved krysset mot Vendla. Kabelfergen har begrenset kapasitet og det vil nok bli behov for flere turer over sundet.

Kalkovn på Brønnøya. Foto: Jon Stenseng, Asker bibliotek

Historielaget gav i 2005 ut boken «Brent kalk» om denne viktige industrien i våre bygder. Den kan du lese på nett her, eller kjøpe den av Historielaget.

Dato: Tirsdag 7. mai

Tidspunkt: kl. 17:00