Månedens kulturminne april 2021: Torvtørkehuset på Semsmåsan

Torvtørkehuset på Semsmåsan

Historielaget reiste for mer enn 25 år siden torvtørkehuset på Semsmåsan å markere den viktige og omfattende torvutvinningen som i første halvdel av 1900-tallet fant sted på en rekke større myrstrekninger i Vestmarka. Bare her på denne myra lå det i sin tid 20 slike tørkehus. På en annen myr, Tveitermåsan ble stukket torv til langt etter krigen og her skal det ha ligget nærmere 30 slik tørkehus. Torva ble stukket ut på sommerstid med spesielle spader og stablet i husene. Etter noen måneders tørketid ble den kjørt ned til gårdene og brukt som strø i fjøs og stall. Blandet med gjødsel var torva en viktig ressurs for landbruket.

Torvtørkehuset på Semsmåsan før restaurering

Torvtørkehuset på Semsmåsan er en av mange objekter i området vårt som Historielaget arbeider for å ivareta for ettertiden. Imidlertid er huset nå i en slik forfatning at vi har besluttet å gjennomføre en utskiftning av de deler av reisverket som har råtnet samt legge nytt tak av bakon. Bård Mostveit er ansvarlig for prosjektet og vil sammen med en gruppe frivillige medlemmer gjennomføre selve renoveringen.  Vi takker Bård og hans gruppe for at det har påtatt seg denne viktige jobben.

Torvtørkehuset etter restaurering. Foto: Ole Disen

Du er velkommen til å besøke torvtørkehuset på Semsmåsan. Parker på Vestemarksetra og følg veien inn til Sandungen.  500 – 600 meter etter Furuholmen, like før der høyspentledningen krysser veien ser du huset ute på myra på venstre side.

Litteratur:
• Mohus, Arne; Stedsnavn i Bærum, Bærum oppmålingsvesen 1987
• Kittelsen, Kjell og Jan Martin Larsen, Vestmarka – Veifar og vandring, 2000/2001
• Uhlig, Christian og Erling Fjelldal, Torv til strø og talle i Nord-Norge, ”Grønn kunnskap” Vol.
9 Nr. 108-2005.

Teksten er skrevet av Liv Frøysaa Moe, og er tidligere publisert på Bærum kommunes nettsider