Program høsten 2022

Deltakelse på arrangement med deltakeravgift krever forhåndspåmelding. Medlemmer vil bli prioritert.

15. – 16. august. Tur til Mjøsregionen.

Buss til historiske severdigheter i Mjøsregionen som, Norsk utvandrermuseum, Atlungstad brenneri, Domkirkeodden, Hoel gård, Prøysenhuset, samt båtreise med Skibladner. Turen er fulltegnet.

27. august kl. 12.00. Vandring, del av pilegrimsleden i Bærum.

Vi går en del av pilegrimsleden i Bærum mot Trulsebråten i Lommedalen. Vi går fra Øverland parkering til Mellom, Muren, Skriverberget og Trulsebråten i Lommedalen. Bård Mostveit som er ansvarlig for denne del av pilegrimsleden for historielaget blir med og orienterer. Frammøte: parkeringsplassen ved Øverland. Transport blir organisert fra Lommedalen og tilbake til Øverland.

24. september kl. 08.15. Busstur. Kjerraten i Åsa og tømmerfløting fra Tyrifjorden til Bogstadvannet. Busstur «motstrøms» langs fløtningstraseen fra Sørkedalen via Langlia, Kringla, Svarten, Storflåtan og Damtjern. Stopp ved levninger fra det gamle anlegget. Besøk på Kjerratmuseet i Stubdal og Ringerike Museum i Norderhov. Servering av enkel lunsj underveis. Medlemspris 525 kr. (ikke-medlem 650.-).

1. oktober kl. 12.00. Vandring; Sverrestien.

Vi går i kong Sverres fotefar fra Sandvika mot Sandviksåsen og Blommenholm. (Rundtur).
Frammøte: Foran rådhuset i Sandvika

12. oktober kl. 18.00. Jubileumsmøte med filmforedrag om opprøret på Bjerketun.

Sted: Tanum kirkesenter. Morten Gunvald Conradi foredrar og viser film om den interessante historien til Bjerketuns ungdomspsykiatriske behandlingshjem. Asker og Bærum historielag har i oktober 2022 vært i virksomhet i 70 år. Vi markerer dette med en feiring med servering av kaffe og jubileumskake etter den faglige delen av møtet. Ordførerne i Asker og Bærum er invitert.
Pris: 100 kr

22. oktober kl. 12:00. Vandring. Åstad-runden.

Frammøte ved Billingstad skole.
Vi går fra Billingstad skole mot Skustadgata, Åstaddammen og Åstad Gård (Rundtur). Tore-Wiggo Sørensen (leder i Billingstad historielag) blir med og orienterer.

10. november kl. 18.00. Foredragsmøte om Hans Nilsen Hauge.

Jørn Bue Olsen foredrar om Hans Nilsen Hauge sin aktivitet, med hovedfokus på virksomhet i Asker og Bærum, med utgangspunkt i bok han nylig har skrevet. Gratis adgang. Sted: Holmen kirke

8. desember kl. 18.00. Julemøte om Erik Bye

Per Olav Aspelund kåserer om Erik Bye sin historie, supplert med sang av Asker mannskor. Julemøte med servering. Medlemspris 300 kr (ikke-medlem 400 kr). Sted: Asker Museum

Med unntak av vandringer og møter med gratis adgang er forhåndspåmelding nødvendig. Når ikke annet er angitt er påmelding til historielaget ved Erling Bergsaker, epost erlingbe@online.no, tlf. 91511467. Forhåndsbetaling for påmelding skjer til konto nr. 1627 07 25639. Påmeldingsfrist en uke før arrangement.