Litteraturprisen 2018

LITTERATURPRISEN 2018

Asker og Bærum Historielags litteraturpris kan deles ut til en person som har gjort en innsats for formidling av lokalhistorien.

Prisen har vært delt ut nesten hvert år siden 1986, da Hege Larsen fikk den for en artikkel i Budstikka om «Prinsen i Tanumbakken som ble solgt for 200 kroner». Seinere mottagere av prisen er bl.a. Karl Nilsen i 1990 for alle sine lokalhistoriske artikler og bøker, Ola Holst i 1996 for heftet «Strandsittere i Asker», og i fjor Kjell Erik Skarning for sitt nettsted om Lommedalens historie.

Det framgår av dette at prisen gjerne har gått til forfattere som har skrevet om forhold som ligger langt tilbake eller som har en lang forhistorie.  I år blir det en forandring på det. Skjønt langt tilbake, når var egentlig det? For mange er 1971 langt tilbake. Da startet det som i mange år skulle bli en årviss begivenhet for musikkinteresserte, og særlig ungdom, nemlig Kalvøyafestivalen. Initiativtagere var viseklubben Hades med Sten Randers Fredriksen og etter hvert Paul Karlsen som de drivende krefter, og med bistand av en hær av andre.

I årene fram til 1997 ble det på Kalvøya skapt norsk festivalhistorie med artister som Frank Zappa, Cornelis Vreeswijk, Carlos Santana, Bob Dylan, Leonard Cohen, Erik Clapton, Phil Collins… og selvsagt alle de norske. Anslagsvis 350.000 tilskuere besøkte øya i denne perioden.

I fjor kom boka om festivalen: «Kalvøyafestivalen – en musikalsk tidsreise». Over 352 sider har forfatteren tatt for seg hvert år og beskrevet livet på og bak scenen, han har skrevet om økonomiske opp- og nedturer, om været, om personkonflikter og maktkamper, og selvsagt om musikken og artistene. Boka er gjennomillustrert og en fryd å bla i.

Forfatteren av dette gedigne verket er journalist med bakgrunn fra aviser og NRK, og han har skrevet flere bøker. Han er født i 1951 og har altså fulgt musikkbransjen en stund.

Den som er tildelt litteraturprisen for 2018 er Leif Gjerstad.

Prisen, et diplom, ble overrakt på Historielagets årsmøte 20. mars 2019 av lagets nestleder Ole H.P. Disen.