Kalkovner

Produksjon av kalk eller retter sagt brenning av kalk fra kalkstein har i mange hundre år vært en meget viktig atåtnæring for mange bønder i Asker og Bærum. Historielaget har derfor sett det som viktig å ivareta en del av disse ovnene for ettertiden. I 2019 gjennomførte en gruppe av våre medlemmer ledet av Vegard Olderheim en rydding og utgraving av ovnen på Finnsrud i Asker.  Sammen med kalksteinsbruddet umiddelbart bak ovnen, er dette et godt eksempel på en av de mange bondeanlegg vi hadde i området vårt.

Helt nede ved stranden bak restauranten på Hvalstrand finner vi en annen og større kalkovn. Beliggenheten tyder på at den ferdigbrente kalken her har blitt skipet ut sjøverts. Denne ovnen er også en av de objektene som står på vår «fadderliste». I dette tilfellet er det miljøbarnehagen på Hval Gård som har stått for fadderskapet og ryddingen rundt ovnen. Dette gjennomfører de med jevne mellomrom, men i år ble det behov for litt tyngre bidrag. John R. Hanevold som er Historielagets fadderansvarlig for Asker, har derfor rykket inn med en gruppe frivillige medlemmer og gjennomført en større rydding rundt ovnen. I tillegg blir det nå montert en ny informasjonstavle om kalkovnen.

Kalkovnen på Ringi er den største av de gjenværende bondekalkovnene i Bærum. Den ble totalrenovert av Historielaget i 1981 og jevnlig fulgt opp med synliggjøring og rydding. Etter 40 år er det imidlertid tegn på at noe av muren vil svikte og vi har planlagt en større renovering av ovnen. Etter noen forsinkelser regner vi med å kunne gjennomføre arbeidet i løpet av høsten 2020.  I tillegg til frivillig arbeid, er det behov for tyngre maskinell bistand. Takket være tilsagn fra flere velvillige institusjoner, regner vi med at denne delen av prosjektet er sikret.