Årsmøtet 2021

På det lenge utsatte årsmøtet i Historielaget denne uken ble Steinar Kristensen fra Brendsrud, Asker, valgt til ny leder. Han tar over etter Bjørn Frodahl som ikke ønsket gjenvalg etter vel fem år i vervet. Kristensen har vært styrets nestleder de siste årene. Han er arkeolog av yrke.

I tillegg til Frodahl går også Ole H.P. Disen ut av styret. Inn kommer Sigurd Røed Dahl fra Asker og Martin Nickelsen fra Bærum.

På årsmøtet ble Historielagets to priser delt ut: Litteraturprisen gikk til Per Vollestad for boka «Livet på Grini under annen verdenskrig». I begrunnelsen het det at boka både dekker det lokalhistoriske aspektet, og at den i høy grad også angår hele landet. Det er en stor og viktig bok om et mørkt kapitel i norsk historie.
Den andre prisen, Mamenprisen, ble gitt til Bård Mostveit og John Hanevold for deres entusiastiske og fremragende innsats ved restaureringen av kalkovnene på Ringi, Finsrud og Hvalstrand, og av torvtørkehuset på Semsmåsan. Prisen var et stemningsfullt foto fra Ståvivannet, utført av Svein Holo.

På årsmøtet fikk vi også et foredrag av Petter Planke om Tomra, som han og broren etablerte i 1972 og som i snart 50 år har levert titusener av panteautomater over hele verden. Et norsk industrieventyr, men også en viktig del av vår lokalhistorie.

OHPD