Vårvandring på vakre Konglungen
23.04.22

Referat:

Populær vandring på Konglungen.

Ca 45 medlemmer deltok på historielagets vandring på Konglungen 23 april.
Vandringen startet fra parkeringsplassen ved Spiradammen, med en kort orientering om turen fra dagens turleder Terje Asdøl. Vi gikk ned mot Leangbukta og fulgte kyststien langs vannet via Merraneset og Kuodden til Konglungøya og Strandsitter-huset. Her orienterte Otto von Übisch om bygningen, og strandsittere generelt, som han beskrev som kystens husmenn eller løsarbeidere. Strandsitterne eide sitt eget hus, men bodde på bygslet tomt. Srandsitterhuset vi besøkte er det eldste huset på Konglungen og oppført i 1820. Det ble da flyttet til Konglungen fra Oustøya.
Etter besøket ved strandsitterhuset gikk vi videre gjennom flott landskap til Løkenes gård og tennisbane. Her orienterte Christian Oppegaard fra tennisklubben om gården og tennisbanen. Både gården og tennisbanen her har lang historie. Gården er fra vikingtiden og tennisbanen fra 1874 og er norges nest eldste tennisbane som er i drift.

Lørdag 23. april inviterer historielaget på en vårvandring på vakre Konglungen. Konglungen har interessant natur og historie, og bebyggelsen ytterst på halvøya, har beholdt mye av sitt klassiske preg. På Konglungøya ligger blant annet det gamle «Strandsitterhuset», som nå fungere som museum. Ta på turskoene, kle deg for været og bli med!

Tråler i solskinn på Konglungen 1997. Fotograf: Kirsten Hornecker / Asker bibliotek

Dato: 23. april

Oppmøte tidspunkt: kl. 12.00.

Frammøtested: Parkeringsplass ved Spirabukta/Spiradammen