Vandring: Med Karl den 12. i Asker
22.04.23

Referat fra vandringen:

Historielaget hadde vårens første historiske vandring lørdag 22. april og det ble en godt besøkt vandring i Karl den 12. fotspor. Vi fikk strålende vårvær og nesten 50 interesserte medlemmer fikk en innholdsrik tur med mye informasjon med utgangspunkt i aktivitetene i vårt nærområde knyttet til den store nordiske krig. Vidar Ekstrøm tok oss gjennom de Svenske karolinere sin framferd i vårt område, med utgangspunkt i deres base ved Ravnsborg gård, og framrykning mot Gjellebekk skanse.
Vi fulgte den gamle kongeveiens trase fra Ravnsborg til Asker gård. På veien fikk vi i tillegg supplert lokalkunnskapen med øvrige lokalhistoriske tema og severdigheter knyttet til det vi så under veis.

Vidar Ekstrøm tar oss med på vandring i Karl den 12.’s fotspor under den stor nordiske krig, fra Ravnsborg til Asker sentrum. Hele turen er på vei.

Karl 12s likferd. Av Gustaf Cederström. Falt i det fri (Public domain)

Vi møtes ved foran forretningsbygget (Smedsvingen 4), hvor det er en Kiwi butikk, samt en YX bensinstasjon på andre siden mot Kirkeveien.
Det er parkeringsmulighet ved krysset Smedsvingen / Torstadbakken. Ingen skilting der, men ikke plass til svært mange biler. Parkeringsmulighet også oppe ved Torstad skole litt lenger oppe i Torstadbakken (ca. 5 min.).
Vi setter opp buss som tar oss tilbake til utgangspunktet, fra Asker. Det er ingen påmelding. Alle er hjertelig velkommen til å delta.

Dato: 22. april

kl: 12