Tur til Bogstad herregård
15.06.22

Referat:

40 medlemmer fikk en fin omvisning på Bogstad

15. juni arrangerte historielaget omvisning på Bogstad gård for sine medlemmer. Været var strålende og 40 interesserte deltok. Vi fikk omvisning inne i hovedbygningen med god guiding og orientering om husets historie og eiere, og deres plass i vår nasjonale og lokale historie.

Våre guider Ida og Ola

Vår kontaktperson på Bogstad Gård Ida Lützow-Holm og hennes med-guide Ola, tok oss imot i borggården utenfor hovedinngangen til hovedhuset. Borggården fremstår i dag slik den var for mer enn 200 år siden. Bogstad Gård har tilhørt samme familie fra godset ble privat eiendom i 1649 og helt frem til 1955, da stedet ble gitt bort som gave til en privat stiftelse og åpnet som museum. Hovedbygningen som vi fikk se, er bygget i siste halvdel av 1700-tallet og er et typisk eksempel på byggeskikken for landets overklasse på den tiden.

Vi ble delt i 2 grupper og tatt gjennom hovedhuset, som innvendig fremstår svært originalt, både for bygning og inventar, slik det gjorde da landets første statsminister etter 1814, Peder anker bodde der.

Historielaget inviterer til en spennende guidet omvisning på vakre Bogstad Gård i juni. Bogstad gård er en sentral herregård i Norges historie og den praktfulle parken på 130 dekar er en av Norges eldste landskapsparker.
Norges første statsminister, Peder Anker bodde her fra slutten av 1700 tallet, og Bogstad fikk en rolle i dramaet i 1814.

Bogstad gård 1982/83. Foto: Arne Gunnarsjaa, Oslo Museum (CC BY_SA)

Forhåndspåmelding jfr. beskrivelse nedenfor. Deltakerpris: Medlemmer 125 kr og andre 175 kr.

Dag: onsdag 15. juni

Kl: 12:00

Oppmøte: Utenfor Bogstad gård

Det er begrensing i antall deltakere vi kan være pr. arrangement, og forhåndspåmelding er
nødvendig. Når ikke annet er angitt er påmelding til historielaget ved Marit Sørnæs, epost
mrsornas@gmail.com tlf. 916 49 996. Forhåndsbetaling for påmelding skjer til konto nr. 1627 07
25639. Påmeldingsfrist 10 dager før arrangement.