Omvisning på Roseslottet
15.02.21

Referat fra omvisning på Roseslottet 15. februar:

Høyt over hovedstaden, på oversiden av Frognerseteren stasjon, har Vebjørn og Eimund Sand anlagt sitt lysende Roseslott. Den storslåtte kunstinstallasjonen er brødrenes hyllest til demokratiet. Den ble åpnet 8. mai 2020 for å minnes fem okkupasjonsår; alle de som kjempet for friheten og alle som mistet livet, enten som soldater i kamp, som sjøfolk eller i den sivile motstanden mot tyskerne. Eller som utenlandske krigsfanger på anlegg i Norge, eller fordi de var jøder.
Utstillingen inneholder 100 store og små malerier av mennesker og sitasjoner, og skulpturer i ulik utforming, bl.a. fem høye, lysende master med seil, alt plassert langs en 250 m lang spiralvei. En dyktig gaid sørget for passende informasjon.
37 hardføre og godt innpakkede historielagsmedlemmer trosset kuldegradene og fikk en fin opplevelse i snødrysset og vinterkvelden.

OHPD og BF

Historielaget inviterer til en spennende omvisning på Roseslottet på Frognerseteren.
Roseslottet 2020 er en kunstinstallasjon og et pedagogisk prosjekt. Målet med installasjonen er å fortelle historien om okkupasjonen av Norge og om de grunnleggende prinsippene for demokrati, rettsstat og humanisme som da ble satt ut av kraft. Pris (inkl. guide): Medlemmer kr 200,–, andre kr 250,–. Påmelding- og betalingsfrist: 10.02.2021.

Frognersetere 1902. Foto: Alf Martin Peder Væring / Oslo Museum / CC CCO 1.0

Sted: Frognerseteren. Hvordan komme seg dit? Se her.

Dato: 15. februar

Tidspunkt: kl. 18.00.

Hunder tillates ikke ved besøk i Roseslottet

Planene tar hensyn til de til en hver tid gjeldende smittevernregler, noe som vil begrense antall deltakere. Derfor må vi ha forhåndspåmelding til alle innendørs arrangementer. Medlemmer har fortrinnsrett.

Påmelding til Marit Sørnæs på: epost: mrsornas@gmail.com – tlf. 916 49 996.
Forhåndsbetaling for påmelding skjer til konto nr. 1627 07 25639 eller Vipps nr. 12239. Husk å skrive inn arrangementet det gjelder og navnet på deltager(e)