Omvisning i Villa Grande og Holocaustsenteret
08.10.19

Referat:

HL-SENTERET

Den opprinnelige Villa Grande på Bygdøy ble reist i 1917 for grunnleggeren av Norsk Hydro, Sam Eyde, som imidlertid kvittet seg med huset allerede året etter. Etter noen år med diverse eiere kjøpte Staten eiendommen og vurderte om den kunne være noe for Meteorologisk Institutt, men det havnet jo på Blindern.

Så kom krigen, og landets nye selvoppnevnte fører og tyskernes medløper, Vidkun Quisling, fant at huset kunne bli en verdig bolig for ham og hans Maria. Og slik ble det. Huset ble bygd ferdig og innredet, bl.a. med møbler beslaglagt fra jødiske hjem, og fikk navnet Gimle, oppkalt etter gudenes bolig i norrøn mytologi. I 1945 ble huset for en stund overtatt av de nye makthaverne, representert ved de alliertes representant, general Andrew Thorne, og den franske ambassade.

I 1948 var det helsevesenets tur, først som pleiehjem under Ullevaal Sykehus, deretter som statlig utdanningssenter for helsepersonell.  Og det var det til 1998, da turen endelig var kommet til HL-senteret (Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter).

8. okt. 2019 fikk 30 medlemmer av Historielaget en grundig innføring i husets historie og den ufattelige tragedien som rammet Norges og Europas jøder under 2. verdenskrig. Alle trenger vi en påminnelse om hvor galt det kan gå når demokratiet gir en diktator makt til å gjennomføre de mest vanvittige ideer, som å utrydde et helt folk.

OHPD og BF

Omvisning i Villa Grande og Holocaustsenteret – krigstidens Gimle – i Huk Aveny 56 på Bygdøy. Ikke fellestransport. Parkeringsmuligheter.

Villa Grande. Foto: Gunnarsjaa, Arne, 1982/83. Oslo Bymuseum/Digitalt museum. CC- BY – SA

Dato: tirsdag 8. oktober

Tidspunkt: kl 18:00