Omvisning i Evje skolemuseum
05.11.19

Tirsdag 5. november kl. 18:00

Referat:

Asker og Bærum historielags medlemsmøte 5.november kl.18 2019 på Evje skolemuseum

Leder for skolemuseet, lærer Jorunn Guriby holdt et levende og engasjert foredrag om skolehverdagen i «gamle dager».

Evje skolemuseum holder til i en gammel sveitservilla som ligger inne i skolegården på Evje skole i Bærum.

Bygningen har gjennom tidene fungert både som skolestue, skolebad og vaktmesterbolig, men er siden 1989 gjort om til museum.

Skolemuseet har som mål å formidle både lokal og nasjonal skolehistorie og fungerer som en del av den «Kulturelle skolesekken».  Hit kommer skoleklasser hvor de får undervisning i hvordan det var å gå på skolen før i tiden.

I alt 26 personer møtte opp på medlemsmøtet 5.nov.

Etter Jorunn Guribys foredrag var ordet fritt. Flere av de fremmøtte hadde vært elever ved skolen og det ble mange interessante og morsomme historier fra tidligere tiders skolehverdag.  Det var merkbart at de fremmøtte satte stor pris den kommunikasjonen som ble alle til del. Alle har jo et forhold til sin egen skoletid.

For ABH Kari Løchen Blakstad, 6.11.19

—–

Historielaget inviterer til besøk og omvisning i Evje skolemuseum. Evje er Bærums eldste skole fra 1865. Omvisningen ledes av Jorunn Guriby.

Evje skole 2019. Trebygningen var en del av Evje skole. Fotograf ukjent / Bærum bibliotek

Dato: tirsdag 5. november

tidspunkt: kl 18

Oppmøtested: Museet i Evjebakken 20, Gjettum.