Jubileumsmøte med filmforedrag om Bjerketun – fulltegnet
12.10.22

Referat:

Om lag 80 personer hadde tatt turen til Tanumkirkesenter onsdag 12. oktober for å delta på historielagets jubileumsmøte. Temaet for kvelden, i tillegg til jubileet,  var visningen av den helt nye dokumentaren om institusjonen «Bjerketun» og forholdene der på 1950 og 60-tallet. «Bjerketun» var en såkalt verneskole for «vanskelige» jenter.

Filmenskaperen er Morten Conradi og hans mor Gori Gunvald, som var psykolog ved «Bjerketun», varslet om sjokkerende forhold ved skole hvor jentene blant annet kunne bli holdt i isolat i ukesvis i små celler i kjelleren. Ydmykende forhold var dagligdags. Conradi presenterte filmen og bakgrunnshistorien for den.

Etter film ble det diskusjon og det var tydelig at filmen hadde satt følelsene i sving i hele salen og meningene var at denne filmen må flere få sett.

Kaffe og bursdagskake ble satt frem og diskusjonene gikk livlig rundt bordene.

Historielagets leder holdt en tale før hhv. Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog og Askers varaordfører Monica Therese Vee Bratlie gratulerte historielaget med jubileet med gode ord og blomster. Leder av Røyken historielag Per Olav Berg hadde tatt turen sørfra og gratulerte laget med dagen. Spesielt gledelig var det at Anders Ilebekk var på møtet. Han var med på stiftelsesmøte i 1952 – som 18-åring. Han fortalte frodig om møtet på Løkke kro for 70 år siden, hvor Hans Christen Mamen ble valgt til historielagets første leder.

Laget har vært en aktiv bidragsyter for lokalhistorien i våre bygder gjennom 70 år og er alt i gang med de neste 70.

—– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —–

Jubileumsmøte med filmforedrag om opprøret på Bjerketun. Morten Gunvald Conradi foredrar og viser film om den interessante historien til Bjerketuns ungdomspsykiatriske behandlingshjem.

Filmplakat. Tillatelse Morten Conradi

Filmen er en dramatisert dokumentar om overgrep som ble begått mot jenter ved Bærum offentlige skole i perioden 1952 – 1960. I filmen følger vi varsleren, psykolog Gori Gunvald, og hennes kamp for å reformere skolen. I 1960 ga hun opp å endre institusjonen ad tjenestevei og gikk til pressen med saken.

Asker og Bærum historielag ble stiftet 13. oktober 1952 (faksimile 15.10.1952) og har med andre ord vært i virksomhet i 70 år. Vi markerer dette med en feiring med servering av kaffe og jubileumskake etter den faglige delen av møtet. Ordførerne i Asker og Bærum er invitert.

Dato: 12. oktober

Tid: kl. 18.00.

Sted: Tanum kirkesenter

Pris: 100 kr

Når ikke annet er angitt er påmelding til historielaget ved Erling Bergsaker, epost erlingbe@online.no, tlf. 91511467. Forhåndsbetaling for påmelding skjer til konto nr. 1627 07 25639. Påmeldingsfrist en uke før arrangement.