Historielagets tur til Sønder-Jylland og Nord-Tyskland 18. – 21. september 2019
18.09.19

Vi arrangerer tur til Sønder-Jylland og Nord-Tyskland hvor vi skal bli kjent med den danske historien fra vikingetiden og den dansk-slesvigske krig

Tidspunkt : 18. – 21. SEPTEMBER 2019

TUREN ER NÅ FULLTEGNET!

Ribe. Fotograf: Håvard Dahl Bratrein, Tromsø museum

Reisen arrangeres med Temareiser i Fredrikstad som koordinator

Onsdag 18. september

• 1300 avreise Oslo Gardermoen med Norwegian DY994
  • 1410 ankomst Billund

Etter ankomst Billund lufthavn blir vår første stopp ved Jellingestenene, som består av en mindre og en større runestein – begge fra 900-tallet. Disse avspeiler overgangen fra den hedenske vikingetid til den kristne middelalder. I «Kongernes Jelling», et opplevelsessenter som ligger midt i det historiske området, skal vi på en guidet omvisning og får høre om vikingkongene Gorm og Harald, runesteinene, det store steinskipet og den gigantiske palisaden som ble reist for mere enn 1000 år siden.
Deretter kjører vi til Ribe og vårt hotell for natten, Hotel Dagmar, som ansees som en historisk severdighet i Danmarks eldste by. Vi spiser felles middag på hotellet.

Torsdag 19. september

Vi spiser en god frokost, sjekker ut av hotellet og så skal vi til Sønderborg. Men først gjør vi et stopp i Christiansfeld. Denne byen ble bygget i perioden 1773-1812 av Herrnhuterne, en protestantisk menighet som ble jaget fra Sachsen. Den gamle bydelen med Salshusets spesielle kirkerom og «Guds Ager» er i dag levende kulturminner. Vi får en guidet byvandring her før vi kjører videre til Sønderborg.
I Sønderborg skal vi nyte en god lunsj før vi besøker skansene ved Dybbøl Mølle. I 1848 brøt Den første slesvigske krig ut, også kalt Treårskrigen. Møllen hadde stor betydning ved denne krigen og også senere kriger. Her har det vært danske observasjonsposter, seire og nederlag.
Aabenraa ble på 17- og 1800-tallet en skips- og sjøfartsby, og skip fra byen seilte over hele verden. På det meste hadde Aabenraa hele 6 skipsverft. Rundt 1900-tallet ble byen sentrum for handel og annen service, og det er stor tilflytning til byen. Her skal vi bo på Hotel Europa i to netter. Middag serveres på hotellet.

Fredag 20. september

Etter frokost blir det en kjøretur på ca. én time, og så har vi krysset grensen og befinner oss i Tyskland, nærmere bestemt ved Gottorp Slott som ligger i Schleswig-Holstein, ved byen Schleswig.
Vi skal være med på en guidet omvisning og blir mere kjent på dette slottet som første gang ble nevn i 1160 av biskop Occo. På dette tidspunktet ble slottet brukt som residens og festning av biskopene i det nærliggende Schleswig.
Vi spiser felles lunsj i Schleswig før vi skal besøke Haithabu, som UNESCO har utnevnt som verdensarvsted, og som ikke ligger langt unna Gottorp. Haithabu er et av de viktigste museer innenfor arkeologi i Tyskland og viser oss vikingenes kultur og historie. På 700- og 800-tallet var Haithabu et viktig handelssenter – pels, kleberstein, hvalrosstenner og treller ble sendt til markeder i Vest-Europa og de arabiske territoriene. Før vi skal over grensen til Danmark igjen, besøker vi også Danevirke, som er en grensevoll mellom Danmark og Tyskland. Danevirke er et av Nord-Europas største forsvarsanlegg og består av flere voller med en samlet lengde på ca. 30 km. En av vollene, Nordvollen, er datert tilbake til år 737. På
en guidet runde i museet blir vi kjent med historien.
Retur mot Danmark og tilbake på hotellet i Aabenraa spiser vi felles middag.

Lørdag 21. september

I dag reiser vi tilbake til Norge, men vi starter dagen med en god frokost og tar det litt med ro før bussavgang til Billund og flyreisen til Oslo.
1235 avreise Billund med Norwegian DY995
1345 ankomst Oslo Gardermoen

Programmet finnes også her i PDF-format

VI GJØR OPPMERKSOM PÅ AT DET VIL BLI EN DEL VANDRINGER, SÅ GODT FOTTØY ER VIKTIG!

Pris pr. person kr 9 950,- som inkluderer:
• Flyreise Oslo – Billund t/r direkte med Norwegian
• Flyskatter
• Overnatting i dobbeltrom
• Full pensjon, ekskl. drikke (fra og med middag dag 1 til og med frokost dag 4)
• Transport og besøk som nevnt i programmet
• Lokale guider ifølge program
• En representant fra Asker og Bærum Historielag
Tillegg for enkeltrom kr 1 250
Tips er ikke inkludert.

Husk reise- og avbestillingsforsikring – kontakt ditt forsikringsselskap!

Vi tar forbehold om prisendring p.g.a. endrede flyskatter/oljetillegg og/eller valutakurs samt endring i rutetidene hos flyselskapet og i program.