Historielagets julemøte 2021
07.12.21

Referat:

Om lag 40 medlemmer hadde tatt turen til Asker museum hvor julemøtet, tradisjonen tro, ble arrangert 7 desember. Med god avstand og med munnbind på ble alle hilst velkommen. Lagets leder holdt en liten velkomsttale hvor han blar annet oppfordret til å gi gamle bilder som gaver til yngre generasjoner – og da med tekst på baksiden som forteller om sted , år og hvem som er på bildet.

Dette er forøvrig en oppfordring til å gjøre hele året – oppdatere bilder og dele med familien! Før middag fikk vi flott underholdning av Elin Prøysen og Egil Johansson. Gamle slagere av «askerbøringen» Prøysen kom som perler på en snor. Allsang ble det også. Etter underholdningen var det nydelig mat fra «Marits verden». Ved middags- og kaffebordet gikk praten om både nye og gamle historier. Vi takker alle som kom og satte en hyggelig ramme på kvelden. Og så var vi litt heldig – dagen etter var det bare 20 gjester man kunne ha i disse Koronatider. God jul og godt nytt år fra oss alle i lagets styre.

tekst/fot: SK

Tradisjonen tro arrangerer historielaget et julemøte. I år er det på Asker museum og det blir både underholdning, historier og god mat. Vi har fått Elin Prøysen, Alf Prøysens datter, og hennes ektemann Egil Johansson til å fremføre «Prøysen for to!» hvor kjente og kjære sanger presenteres for oss. Som kjent bodde Alf Prøysen flere år i Asker under og etter krigen, så vi får helt sikker noen lokale godbiter å glede oss over. Dette følges opp med enkel juleservering. Deltakerpris som dekker både foredrag og julebevertning er kr 300 for medlemmer og kr 400 for ikkemedlemmer.

Alf Prøysen på Sems-revyene. Prøysen arbeidet som fjøsrøkter på Vøyen gård under krigen. Litt. ABH Skrift nr. 25, 1984. Foto: Aase Tandberg / Asker bibliotek

Påmelding: Marit Sørnæs, epost: mrsornas@gmail.com eller tlf. 916 49 996. Forhåndsbetaling for påmelding skjer til konto nr. 1627 07 25639 eller Vipps nr. 12239. Påmeldingsfrist 10 dager før arrangement.

Dato: 7. desember

Tidspunkt: kl. 18.00.