Grini fangeleir- 75 år etter frigjøringen
05.09.20

Referat:

GRINIMUSEET

Det nye Grinimuseet åpnes ikke offisielt før i juni 2021, men Historielaget fikk likevel komme på besøk lørdag 6. september 2020. Det ble et par interessante formiddagstimer for de 40 påmeldte medlemmene.

Elise Berggren ved museet ga oss først noen trekk fra historien. Fengselsbygningen – som fortsatt er i bruk – sto ferdig like før krigen kom til Norge og ble ganske snart tatt i bruk av tyskerne. Først som forlegning for tyske soldater, men fra juni 1941 som fangeleir for nordmenn som hadde satt seg opp mot okkupasjonsmakten. Fengselsbygningen ble raskt for liten og det vokste etter hvert opp en brakkeby som på det meste rommet 5000 fanger. I alt var 20 000 personer innom leiren i løpet av krigen.

Sangeren Per Vollestad har sammen med Gutta på skauen samlet og sunget inn en lang rekke av krigstidens viser.  Han har nå også skrevet bok om «Livet på Grini», som han presenterte under vårt besøk. Og selvsagt fremførte han også flere av de sangene som ble skrevet på Grini under krigen og som gjorde oppholdet der noe lettere for fangene.

Før medlemmene ble gitt anledning til å se utstillingen som allerede er på plass i museet, ble det 94 år gamle tidsvitnet Harald Maartmann presentert gjennom en samtale med Vollestad. Maartmann var 17 år da han ble innsatt på Grini mot slutten av krigen, men var slett ikke den yngste av fangene. Han var bare 14 år.

OHPD

Fagforedrag om Grini fangeleir og omvisning i museet ved formidler Søren Aagaard Rasmussen og en musikal del med Grinisanger av Per Vollestad. Max antall deltakere 50 personer. Deltakerpris medlemmer: kr. 200,-. Ikkemedlemmer: kr. 250,-. Påmelding med forhåndsbetaling til: Marit Sørnæs, epost mrsornas@gmail.com tlf. 916 49 996. Forhåndsbetaling merket ”Grini” til konto nr. 1627 07 25639 eller Vipps nr. 12239 senest 1. september 2020.

Siste apell på Grini mai 1945_Foto: Bærum bibliotek

Sted: Grinimuseet

Fremmøte ved Grini museum.

Tidspunkt: 5. september kl. 12:00