Fridtjof Nansen og aktiviteten på Polhøgda – en guidet omvisning (Arrangementet er fulltegnet)
02.11.21

Referat fra omvisningen:

Interessant besøk på Polhøgda

1. november hadde fikk 31 deltakere fra historielaget en interessant ettermiddag på Fridjof Nansens bosted Polhøgda. Vi startet med et interessant foredrag av Clas Lykke Ragner om Fridtjof Nansens mangesidige liv, fra zoolog, polarforsker og oppdager til politisk aktør, humanist og nasjonalhelt. Dette ble fulgt opp med en omvisning i 2 grupper guidet at av Bente Sommerstad i tillegg til Clas Lykke Ragner.

Det var stor interesse for å være med på dette arrangementet. På grunn av antallsbegrensing, tilpasset husets kapasitet, fikk dessverre mange avslag på sin påmelding. Programkomiteen vurderer derfor relativt snarlig å gjenta besøket.

Tekst/foto Erling Bergsaker

Historielaget arrangerer en guidet omvisning på Polhøgda som var  hjemmet til den berømte polarfareren, vitenskapsmannen, diplomaten, humanisten og fredsprisvinneren Fridtjof Nansen. Siden 1958 har Polhøgda huset den uavhengige forskningsstiftelsen Fridtjof Nansens Institutt. Påmelding til Erling Bergsaker, epost erlingbe@online.no. Max antall deltakere: 40 personer. Gratis adgang.

Eva og Fridtjof Nansen på Polhøgda ca 1905. Foto: Skarpmoen, Narve / Digitalt museum / Oslo Museum

Dato: 2. november

Tidspunkt: kl. 17:00.

Sted: Polhøgda, Fridtjof Nansens vei 17, Lysaker.