Fornebu 80 år
01.06.19

Referat fra vandringen:

MIMRETUR PÅ FORNEBU

En regntung 1. juni 2019 samlet 35 flyentusiaster seg ved flytårnet på Fornebu for å minnes at det var 80 år siden Norges hovedflyplass åpnet for flytrafikk. Da avløste den flyhavna på Gressholmen som bare kunne ta imot sjøfly.

Dagens guide visste hva han snakket om; Kristian Rasmussen er oppvokst på Fornebu og har tillitsverv både i Fornebuhistorisk Forening og Asker og Bærum Historielag. Før vi la ut på vandring gjennom Nansenparken i retning Holtekilen, fikk vi høre om hvorfor flyplassen havnet på Fornebu og om den seinere utvikling av bygningsmassen, rullebanene og flytårnet.

Veldig mye skjedde under krigen da tyskerne regjerte på Fornebu, bl.a. bygde de en stor verkstedhangar i den såkalte «Dumpa». Hangaren står der fortsatt. På Oksenøya opprettet tyskerne en leir for russiske krigsfanger som senere ble en «Sonderkommando» under Grini for norske og tyske fanger. Skjebnen til russerfangene vet man lite om, plutselig en dag var de borte.

Vandringen ble avrundet ved det tidligere Oksenøya bruk hvor A. F. Klaveness for vel 100 år anla Skandinavias største gartneri, tegnet av arkitekten Magnus Poulsson. Husmannsplassen Solbakken som ligger like ved var i sin tid sommerstedet for billedkunstner Hans Gude. I 1997 kjøpte Norske Skog stedet og bygget et meget særpreget hovedkvarter, et bygg som bl.a. har fått Bærum kommunes estetiske pris.

Fornebu er et område med en så spennende historie at det ikke kan dekkes av en to timers runde. Historielaget kommer derfor tilbake med tilbud om en ny vandring hvor vi vil ta for oss østsiden av halvøya – fra Fornebu hovedgård til Koksa.

Bilder fra gamle Fornebu kan du se på Bærum biblioteks lokalsamling her.  Vi kan også anbefale Knut Erik Skarnings historiske kart på nett Her er det om Fornebu

Tekst: OHPD / BF

For 80 år siden, den 1. juni 1939, åpnet Fornebu for flytrafikk og erstattet dermed flyplassen på Kjeller og sjøflyhavna på Gressholmen som Norges hovedflyplass. Men i 1998 var det slutt, da overtok Gardermoen.  Vi vil markere jubileet med en mimrevandring i området med start ved flytårnet på Gamle Fornebu.

Dato: 1.6.2019

Tidspunkt: kl 13