Båttur til Oscarsborg (obs dato er endret til 7. mai)
07.05.22

Referat:

Flott tur i til Oscarsborg.

50 medlemmer i historielaget fikk lørdag 7. mai oppleve Oslofjorden og Oscarsborg på sitt fineste, på historielagets tur med fjordbåten Rigmor til Oscarsborg. Rigmor er Norges eldste treferge i drift.   Båten er 92 år gammel. Turen gikk fra Sandvika og langs vestsiden av fjorden ned til Oscarsborg, med god guiding underveis.

PÅ Oscarsborg ble vi tatt oi mot av to kunnskapsrike guider som viste oss øyas nå nedlagte forsvarsanlegg, og informerte levende om historien, ikke minst fra aprildagene 1940.  Vi fikk se både torpedobatteriet og kanonstillingene.

Turen tilbake gikk langs Frogn og Nesoddlandet på østsiden av fjorden, fortsatt med god informasjon om hva vi så.

tekst: Erling Bergsaker

——————

Reise sjøveien til Oscarsborg med «M/S Rigmor«. Omvisning på Oscarsborg inklusive torpedobatteriet, 80 år etter at dette var åsted for et av de viktigste slagene i norsk krigshistorie. Bespisning på båten er
inkludert.  Vi beregner retur til Sandvika ca. kl. 16:00

Max antall deltakere: 40 personer. Forhåndspåmelding jfr. beskrivelse nedenfor.
Deltakerpris: Medlemmer 700 kr og andre 850 kr.

Dato: lørdag 7. mai

Tidspunkt: kl 10

Oppmøtested: Rigmorbrygga i Sandvika

Det er begrensing i antall deltakere vi kan være pr. arrangement, og forhåndspåmelding er nødvendig. Når ikke annet er angitt er påmelding til historielaget ved Marit Sørnæs, epost: mrsornas@gmail.com eller på tlf. 916 49 996. Forhåndsbetaling for påmelding skjer til konto nr. 1627 07 25639. Påmeldingsfrist 10 dager før arrangement.